0 300 visningar

41 svar

Kantarell ?

Joachim Krumlinde

10 jul 2006 kl. 23:57

Är svampen på bifogade bild kantarell?

Ni får bara svara JA eller NEJ.

0

k

11 jul 2006 kl. 00:16

ja

0

Helena

11 jul 2006 kl. 07:30

Ja

0

per d

11 jul 2006 kl. 09:09

ja

0

J

11 jul 2006 kl. 09:11

Nej

0

Gul

11 jul 2006 kl. 10:00

Omöjligt att svara ja eller nej-båda är rätt eftersom en av kantarellarterna har släktnamnet som egennamn åxå ( och det är inte den)

0

Lena

11 jul 2006 kl. 10:09

Något lurt är det med denna fråga och bara att nämna en färg i detta sammanhang är förenat med trubbel.

0

Bo E

11 jul 2006 kl. 10:46

JA

0

Bo E

11 jul 2006 kl. 10:47

Nåt lurt är det, för när jag svarade mer än ja så gick det inte fram?

0

Bo E

11 jul 2006 kl. 10:48

Försöker igen då.,

Så ser alla kantareller ut som jag hittills funnit i år.

0

Bo E

11 jul 2006 kl. 10:48

Nu funkade det.

Vad är det som pågår?

0

per d

11 jul 2006 kl. 11:22

lena och gul kan tydligtvis inte läsa !

0

boel

11 jul 2006 kl. 11:42

ja

0

Evus

11 jul 2006 kl. 11:47

Ja

0

Irene A

11 jul 2006 kl. 15:47

nej

0

Bo E

11 jul 2006 kl. 17:07

Jag tror jag har kommit på något….
Det ska förstås vara kantarellER, i plural, då det är flera.
Så svaret ska vara NEJ!

0

per d

11 jul 2006 kl. 17:09

och bo e kan tydligen heller inte läsa

0

Skogsrået

11 jul 2006 kl. 17:35

Kruxet bottnar väl i den diskussion som ägt rum här tidigare på forumet. De som svarar ja bortser väl från tillägget “gul”.

För vissa är det en kantarell för andra kanske det är en gul kantarell.

0

Joachim Krumlinde

11 jul 2006 kl. 18:51

Svampen på bilden är blek kantarell (Cantharellus pallidus).

Det är alltså inte den art som enligt den officiella svenska namnlistan går under namnet kantarell.

Jag noterar dock att flertalet på detta forum tyckte att det såg ut som en kantarell.

0

klas jaederfeldt

11 jul 2006 kl. 18:56

antagligen ett taskit foto då, för den är då inte värst lik de bleka kantareller som finns i sdml

0

Ingemar

11 jul 2006 kl. 19:19

Joachim, använd inte det vetenskapliga namnet som filnamn, det går att fuska alldeles för lätt då. Men det kanske inte är så många som tänker på.
Är färgen inte ganska g**(om jag använder Klas färgbeteckning)? Vitbalansen?
Trevlig att se de små gynnarna i alla fall.

0

Joachim Krumlinde

11 jul 2006 kl. 19:36

Dessutom ska de heta pallens och inte pallidus som jag skrev. Annars var det en avsiktlig ledtråd.

De små gynnarna var blekare i verkligheten än vad de blev i min scanner.

0

Ingemar

11 jul 2006 kl. 19:54

Aha, det var avsiktligt, då så. Det är nog så att det var få som tänkte på det om man ser på svaren.
Ja, färger är ett problem ibland och det digitala ögat kan lätt låta sig luras.

0

Irene A

11 jul 2006 kl. 19:58

Tycker att de varken ser ut som kantarell eller blek kantarell, med den mysko färgen på både hatt och “skivor”.
Joachim, har du övervägt möjligheten att dessa som har växt i bokskog kan vara ametistkantarell? Det är i alla fall vad jag misstänker.

0

Hans v E

12 jul 2006 kl. 00:01

Jag har också hela tiden misstänkt ametistkantarell eftersom det finns en svagt violett skiftning.

Men svaret är tveklöst ja, eftersom oavsett vilken art av kantareller det är så är det en kantarell.

0

Pelle

12 jul 2006 kl. 00:20

Detta forum är fantastiskt.
Jag har aldrig hört talas om Ametistkantarell förr och aldrig om “Björk Karl-Johan”.
Men för att återgå till Ametistkantarell,  jag sökte på nätet och fann att den ska vara väldigt sällsynt och bör därför inte plockas. Så det är nog inte den som ligger i sprit nu.
Jag tror helt enkelt att det var g’’ kantarell.

0

klas jaederfeldt

12 jul 2006 kl. 00:43

jag har aldrig sett en Ametistkantarell, (annat än torkat mtr.) men jag tycker att kantarellerna på bilden ser ut som de vissna kantareller som man ibland ser ihop med friska och vackra

0

klas jaederfeldt

12 jul 2006 kl. 00:44

pelle menar du g**

0

Joachim Krumlinde

12 jul 2006 kl. 07:07

Tack för alla synpunkter.

Det kanske är ametistkantarell.  Av dem vi fann är hälften nog redan uppätna, de andra ligger nu i sprit.

Om bättre väder (=regn) infinner sig, så kanske det kommer en ny skörd på samma ställe så småningom. Får gå ut och kolla då.

0

Bo E

12 jul 2006 kl. 09:32

Hur som helst så var det iunte en kantarell på bilden utan flera kantareller.
Gul kantarell finns det inget som heter.

Däremot blek och ametist, men jag tycker ändå att de ser ut precis som de vanliga kantareller som jag hittat i år från och med midsommar och fram till nu har kantartellfynden inte varit speciellt gula!
Det är nog höstfukten som lockar fram guldglansen i färgerna tror jag.
Nu är det mesta i svampväg torrt och av dvärgformat.

0

Lena M

12 jul 2006 kl. 09:43

Håller med, dålig fart på svamp häromkring. Kantarellerna fortfarande alldeles för små att plocka trots att det regnat ett par gånger, senast igår kväll.

0

per d

12 jul 2006 kl. 12:35

finns det någon här som har ett bra recept på hur man tillreder blek kantarell ? eller någon som känner till en restaurang någonstans i sverige som serverar blek kantarell sås ?

0

Bo E

12 jul 2006 kl. 12:47

Stek dem, i smör.
Kan även redas till sås med en skvätt grädde.
Den blir ganska blek då.
Smaklig måltid!

0

per d

12 jul 2006 kl. 13:06

finns det svampplockaresom enbart plockar blek kantarell och ratar g^l kantarell pga av att blek kantarell är överlägsen i smak eller förhåller det sig tvärtom ?

0

Joachim Krumlinde

12 jul 2006 kl. 13:43

Jag gissar att de flesta kantarellplockare inte gör skillnad på g*l kantarell, blek kantarell, orange kantarell eller ametistkantarell utan tycker alla går lika bra i stekpannan.

0

cobran

12 jul 2006 kl. 14:21

Orange?

Det var en ny tolkning!

Har den apelsinsmak oxå?

0

klas jaederfeldt

12 jul 2006 kl. 15:03

jag gillar den bleka bättre, finare smak och ett bättre tuggmotståmd

0

klas jaederfeldt

12 jul 2006 kl. 15:05

vill ge dina bilder en upprättelse, var ute och plockade ett gäng bleka k. i dag, några var omkullsparkade och hade börjat torka (ruttna) dom liknade dina på bilden

0

Ingemar

13 jul 2006 kl. 15:26

Har man inte tröttnat på kantareller efter alla inläggen i den här tråden så kan man låna boken Kantareller på bibban.
Har för mig att den var rätt intressant när jag läste den och att det fanns rätt många olika kantareller beskrivna.

0

Bo E

13 jul 2006 kl. 15:30

Visst kan man bli trött på att debattera alla dialektala slangord för kantareller, men inte blir man trött på att äta dem, inte jag i alla fall!

0

Tina Nordberg

16 jul 2006 kl. 21:13

Ja eller Nej

0

klas jaederfeldt

17 jul 2006 kl. 13:56

vitsigt svarat Tina

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone