Ja just det, har ni tänkt på att när vi skall artbestämma en svamp så rekommenderas det att vi skall smaka på den. Jag har samma förslag när det gäller träd och större buskar som fortfarande har lite liv i sig. Jag lästa NadaL:s nya tråd och jag har sett det i många trådar, att man är osäker på trädslaget. Nu kanske ni tycker att jag är knäpp men jag brukar faktiskt smaka på lite av barken/veden eller ännu hellre friska skott om sådana finns. Det är stor skillnad på smaken, en Sälg smakar väldigt annorlunda mot en Hägg så nu har ni något nytt att lära er.“Hur smakar träd”? :)
Hej NadaL, jag tror inte du har det besvärligt med levade har åtminstone inte sätt några sådan problem från dig men det slog mig när jag läste din tråd att jag inte sett, förslaget att smaka. Jag har en slemsvamp som i huvudsak skall finnas på murken Alved men mitt fynd finns uppe på en kulle och inga alar i närheten och ingen av dem jag frågat kan bestämma viket trädslag det är men eftersom den dött efter att endast ha blivit ca: 50cm. i diam., i brösthöjd så kanske det är en al som inte trivdes så bra.
Jag hade en Guldpil en gång i tiden, fans även Silverpil då men de var tillverkade av Husqvarna! :)
Detta hämtade jag från Nationalencyklopedin
salicylsyra, 2-hydroxibensoesyra, organisk syra som (i form av estrar och glykosider) finns i växter, bl.a. i arter av släktet Salix, som gav upphov till namnet. Inom folkmedicinen har det varit känt länge att bark från t.ex. sälg har viss smärtlindrande verkan. Syran renframställdes för användning som läkemedel, men kom som smärtlindrare att ersättas av sitt derivat acetylsalicylsyra. Salicylsyra används däremot på grund av sin förmåga att i salva lösa upp förtjockat hornlager i huden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.