0 410 visningar

18 svar

Hjärnornas kamp

Stefan HBG

25 mar 2009 kl. 21:14

Idag står det på text-tv att LRF:s ordförande i Västerbottens län och Norrbottens dito vill förbjuda all komersiell bärplockning för att der stör jakten och att bärplockarna riskerar att bli skjutna Kanske vi svampnissar ingår i den katerogin. Vill dom inte ha lite gele sylt till det egenhändigt mördade däggdjuret eller vad?
Kontentan det hela är väl att att LRF vill avskaffa allemansrätten.

0

Nina A

25 mar 2009 kl. 21:30

idioti på hög nivå!nog ska man kunna samsas om tillgångarna i skogen och ingen ska ha mer förtur….
blir så less

0

Stefan HBG

25 mar 2009 kl. 21:40

Får jag välja mellam den rårörda lingonen eller älgsteken på citygross väljer jag kanske lingonen. Tydligen finns det inte utrymme för båda. Det påhoppet hade jag inte vänat mig, bara en debatt.

0

RasBohlin

25 mar 2009 kl. 21:48

Jag reagerade också på texttv-artikeln! Att vi svamp och bärplockare skulle “störa” jägarna!?! Och skjuter de verkligen så dåligt att vi riskerar livet så skall de ingen jaktlicens ha!!!

0

Stefan HBG

25 mar 2009 kl. 21:59

Kanske dom skjuter på oss för vi stör viltet :) tycker bara det är ett ganska sjukt uttalande från en person med den befattningen.
Bara garvar, ännu en myndighetsperson .......

0

zingo

25 mar 2009 kl. 23:03

Vad är det för sjukhjärnor egentligen?? Är jägarna rädda för att bli ertappade med nåt i skogen eller är det stadsbyråkraterna som tror att det blir trängsel i skogen för att den enda skog de känner till är träddungen bakom höghuset eller??

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2009 kl. 23:08

Jag tror det handlar om snikenhet, markägaren får ju betalt/arrende för jakten eller så jagar han på egen mark men för bär och svamp får han inget betalt om han inte plockar själv och säljer men de markägare som orkar/hinner med det är väl lätträknade. Skulle det nu vara så att vi icke jägare skrämmer iväg jägarnas villebråd så är det bara ett uttryck för det naturliga urvalet, starkast och smartast lever vidare. När mina förfäder jagade så skedde detta alltid tidigt på dagen helst i gryningen för mitt på dagen då rör inte viltet så mycket på sig, rätta mig om jag har fel.  Det är ju då vi bär och svampplockare rör oss i markerna, när det har torkat upp lite eller hur. Men LRF, LO m.fl. verkar ha tappat något visentligt de senaste åren, undrar om det inte heter bondförnuft och arbetarförstånd 

0

Madde Småland

26 mar 2009 kl. 09:55

I höstas hände det mig en sak som motsäger att bär och svamp plockare stör jakten. Det är inget jag är stolt över då jag är emot att hjälpa jägare i deras jakt.
Jag och en vän var ute och plockade trattisar. Den här gången hade jag missat att jägarna var ute annars hade vi gått i en annan skog. Efter bara 30 min hörs 2 skott med korta mellanrum.Vi hade skrämt upp 2 älgar som sprang ut mitt framför jagarna på grusvägen, ngt som deras egna hundar hade misslyckat med.
Däremot vet jag att jag ibland stör jakten då jag är ute och jobbar. Vilda djur är inte förtjusta i den signal som spelas upp varje gång jag kommer hem till mina kunder så snart får val jag och mina kollegor sluta arbeta under jaktsäsongen.

0

Grethe F

26 mar 2009 kl. 15:15

Hvad i all sin dar hållar du på med för job, det låtar stökigt (smil)

0

Lill

26 mar 2009 kl. 15:17

Gissar att Madde kör Hemglassbilen?

0

Grethe F

26 mar 2009 kl. 15:27

Gissade jag med men vist låter det roligt “larmer när jag jobbar”

0

Västerbottens Kuriren

gunhild i Kåddis

26 mar 2009 kl. 15:40

Här kan du läsa fler insändare i frågan.http://www.vk.se/Article.jsp?article=264346
Det finns många sidor av detta och jag vill inte själv ge mig in i debatten på svampforumet.

0

Madde Småland

27 mar 2009 kl. 09:37

Jodå, ni gissade rätt:) Det är där jag jobbar. Än har jag iaf inte blivit tillsagd av några jägare att sluta signalera men det om ngt måste ändå atöra jakten mer än några bärplockare:)

0

Madde Småland

27 mar 2009 kl. 09:39

Ska stå “störa” inte “atöra”..

0

Bambibitt

29 mar 2009 kl. 03:26

Hur kan man finna nöje i att skjuta dessa raringar?

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 12:30

Och hur kan man bete sig illa (som denne stackare fasttjudrad på någe vis i denna vagn) mot denna och han fränder och till på köpet äta dem?

0

JAS Helsingborg...

"JEF"

29 mar 2009 kl. 23:17

Denne “stackare” är inte fasttjudrad! Han står vid ett foderbord av bästa sort. Otur att det inte finns något hö där just nu bara…Det är en rejäl konstruktion med både tak och upphöjt golv. Om man behöver tillkalla veterinär eller göra någon typ av undersökning eller behandling av djuret kan man narurligtvis låsa grinden för att djuret ska stå still.

0

JAS Helsingborg...

"JAS" Helsingborg

30 mar 2009 kl. 00:12

Den stackarn verkade inte må bra, han var fastlåst och inget foder och han “trajjade” och frustade så bra mådde han inte. Jag vet att det är ett “foderbord” han står vid. Jag hoppas att han inte behövde stå där länge. Och jag tycker likväl att det är tragiskt att folk äter dem.

0

JAS Helsingborg...

VegoHanzzon

30 mar 2009 kl. 11:02

I min lilla värld får alla djur och människor leva sitt liv till fullo.
Mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone