0 455 visningar

13 svar

svamp

GG

26 mar 2009 kl. 09:09

Hittade dessa vårkotteskålar i början på veckan innan snön o kylan kom tillbaka
Fanns gott om kottar med dessa

0

Hans v E

26 mar 2009 kl. 09:20

Vackert GG!
Ta bort lite blått och du har den bästa bild jag sett på Piceomphale bulgarioides.

0

GG

26 mar 2009 kl. 09:56

Här kommer några från -08 Ska kolla på det blåa

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 10:23

Snyggt GG! :)

0

NadaL, Umeå

26 mar 2009 kl. 11:01

Vackra bilder GG!

En till som fattas i min samling.Hoppas hitta den när snön är borta.

0

gunhild i Kåddis

26 mar 2009 kl. 15:07

Nåt mer att se fram emot när snön smälter. Letade på nätet och upptäckte att dom varit “på tapeten” tidigare.http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=90870&fnr=1&sok=&Start=850&Offset=50&ipos=0
Är dessa vanliga i hela landet?

0

GG

26 mar 2009 kl. 17:01

Det var frugan som figurerade den gången Vet inte hur vanliga de är

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 17:42

Här i Skåne hittar man den tydligen på Klibbalskottar och gamla hanhängen av Hassel.

0

Irene A

26 mar 2009 kl. 18:40

JAS, jag tror att det är hängeskålar du tänker på, Ciboria caucus - och kanske Ciboria coryli? De brukar också hittas strax efter snösmältningen.

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 19:02

Helt rätt Irene jag blev lite förvillad av att Sigvard Svensson (Puggehatten) kallade den/de för Kotteskål men de heter kanske så allihop fast de borde heta Grankotteskål och Alkotteskål osv.

0

Hans v E

26 mar 2009 kl. 21:57

De (grön-)svarta, oskaftade skålarna på grankottar heter vårkotteskål (tidigare bara kotteskål).
De bruna, långskaftade skålarna på gamla, sklerotiserade alhängen (ej alkottar) heter (tills vidare undersökningar) hängeskål.
De bruna, långskaftade skålarna på begravda hanhängen av hassel har ännu inget svenskt namn.

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 23:29

Tack för det Hans v E men lite förvirrande är det fortfarande för det står alkottar i rapporten.

0

Irene A

27 mar 2009 kl. 09:32

Aha! Det finns ju ett par Ciboria-arter som växer på alkottar också. C. lentiformis tittar fram på våren och har det svenska namnet alkotteskål. De är pyttesmå, skålarna bara upp till 3 mm breda. Såna har jag aldrig sett. Men börjar man leta, kanske de inte är så ovanliga?

0

Hans v E

27 mar 2009 kl. 09:49

Vilken rapport?

På alkottar finns andra, mindre skålsvampar, ex.vis har jag funnit vit hårskål på det substratet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone