HA!
Nu har jag haft min första svampdröm!
(minns att ämnet togs upp på guiden för nån månad sedan)
Dröm:
Jag och några vänner befinner oss på promenad ut ur en stad in i en skog. I drömmen är det strax nordost om Lindesberg (har aldrig varit där i verkligheten).
Jag ska visa vägen till ett svampställe.
Vi möter några damer med murklor i en korg och blir lite besvikna att vi inte hunnit före dem.
- Men det är ju mycket folk som rör sig i Sörbyskogen (där jag i verkligheten plockat murklor) oxå, säger jag och leder gruppen vidare.
Vi måste passera genom en tom ladugårdsbyggnad för att komma till skogen.
I ett rum därinne träffar vi flera damer som visar oss en massa svampar som växer på golvet.
Det är ganska stora brungrå skivlingar av en art som jag inte kan bestämma riktigt när jag vaknar, men i drömmen visste jag precis vad det var för arter.
Sen mötte vi mer folk när vi äntligen kom ut i skogen, t ex en afrikansk löpare som uppnådde en imponerande, nästan overklig snabbhet, men där slutade drömmen att handla om svamp…
Har än inte råkat ut för det och det hoppas jag att jag slipper råka ut för på viltstängslen här för annars tar man sig inte förbi. Vissa kanske man kan åla sig under, men annars får man nog klättra.
Det skulle se snyggt ut. En kärring med svampkorg som försöker klättra över ett viltstängsel. :)
OK
I viltstängsel har jag sett grindar.
Vill minnas att jag även passerat någon, men låst med digitalt hänglås var den def. inte. Den hade nån annan typ av konstruktion som en älg inte fixar men som är busenkel att öppna för en människa.
Men på samma sätt som med grindar till beteshagar måste vi skogsvandrare vara noga med att stänga efter oss, annars kan det ju ske viltolyckor i onödan, och allemansrätten beskärs med hänglås. Det är inte bra.
Jag och mitt svampsällskap har bara stött på elstängsel i form av häst- och kohagar, som även de kan ställa till med lite problem. Om man inte vill forcera stängslena (eller vågar sig på höjdhopp) kan det bli väldigt långa omvägar för att komma vidare. Men å andra sidan får man sig ju en extra svamptur!
Jag drömde inatt att det hade regnat för första gången på länge.
Genast växte det upp mängder av rökslöjskivling överallt och jag gav mig ut att plocka!
När jag förstod att jag var på väg att vakna insåg jag att jag inte skulle hinna få med mig svampen hem så jag skyndade mig att fotografera klasarna med rökslöjskivling så att jag åtminstånne kunde publicera bilderna här på svampguiden!
Konstigt nog fanns inga bilder i kameran när jag vaknat!?! =)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.