0 747 visningar

5 svar

Irene

NadaL, Umeå

26 mar 2009 kl. 13:47

Finns det något annat svenskt namn på Gymnosporangium tremelloides än apelrost.
Försökte rapportera till Artportalen,men det gick inte.
Vad gör man?
Tacksam för svar.

0

Rätt Vis

26 mar 2009 kl. 14:00

Jag kan svaret men vi får väl vänta på Irene.

0

Irene A

26 mar 2009 kl. 17:00

Nada, det känns inte rätt att du ställer frågan till mig, när det finns så många andra som kan svara..

Arten saknas i Artportalens artlista. För rapportering av sådana arter har man rekommenderat att skriva saknas i artfältet, och det vetenskapliga namnet i kommentarfältet istället.
Vi får hoppas att artlistan uppdateras, det har varit väldigt lite rostsvampar med i den hittills.

Sen vet jag inte hur säker man kan vara på att det är just den arten, men eftersom du har bild på den, är nog rapporten intressant att få in ändå.

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 17:20

Apelrost? De flesta bilder som jag hittar på nätet där är den tillsammans med Enbusken, på några ställen hittar jag att den angriper äppelträdsblad men vad har den med Enen att göra, är det olika stadier då, liknade svampsjukan (päronrost) som vi har på päronträd där svampen måste ha tillgång till framförallt Sävenbom (Juniperus sabina); och andra trädgårdsenar som Juniperus chinensis, virginiana och squamata.

0

Irene A

26 mar 2009 kl. 18:32

Gymnosporangium-arterna som orsakar gelérost på enar, har oftast fått sina svenska namn efter vilken den andra värden är.

Apelrosten, Gymnosporangium tremelloides har sitt geléstadium på en, och det andra stadiet som kallas för hornrost, på blad av bl.a. äppelträd och rönn.
(Jag funderar på om Gymnosporangium juniperinum är en synonym till den, eller om det är två olika arter..)

Hagtornsrosten, Gymnosporangium clavariiforme, som också växer på en, har en annan form, och värdväxlar med hagtorn.

Päronrost, Gymnosporangium sabinae, växer också på en, och värdväxlar med päron.

Här finns en förteckning med exempel på arter och vilka växter de förekommer på:
http://www.answers.com/topic/gymnosporangium-1

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 19:07

Tack Irene, skönt, att jag inte var ute och seglade på djupt vatten då och tack för länken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone