Nada, det känns inte rätt att du ställer frågan till mig, när det finns så många andra som kan svara..
Arten saknas i Artportalens artlista. För rapportering av sådana arter har man rekommenderat att skriva saknas i artfältet, och det vetenskapliga namnet i kommentarfältet istället.
Vi får hoppas att artlistan uppdateras, det har varit väldigt lite rostsvampar med i den hittills.
Sen vet jag inte hur säker man kan vara på att det är just den arten, men eftersom du har bild på den, är nog rapporten intressant att få in ändå.
Apelrost? De flesta bilder som jag hittar på nätet där är den tillsammans med Enbusken, på några ställen hittar jag att den angriper äppelträdsblad men vad har den med Enen att göra, är det olika stadier då, liknade svampsjukan (päronrost) som vi har på päronträd där svampen måste ha tillgång till framförallt Sävenbom (Juniperus sabina); och andra trädgårdsenar som Juniperus chinensis, virginiana och squamata.
Gymnosporangium-arterna som orsakar gelérost på enar, har oftast fått sina svenska namn efter vilken den andra värden är.
Apelrosten, Gymnosporangium tremelloides har sitt geléstadium på en, och det andra stadiet som kallas för hornrost, på blad av bl.a. äppelträd och rönn.
(Jag funderar på om Gymnosporangium juniperinum är en synonym till den, eller om det är två olika arter..)
Hagtornsrosten, Gymnosporangium clavariiforme, som också växer på en, har en annan form, och värdväxlar med hagtorn.
Päronrost, Gymnosporangium sabinae, växer också på en, och värdväxlar med päron.
Här finns en förteckning med exempel på arter och vilka växter de förekommer på:
http://www.answers.com/topic/gymnosporangium-1
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.