0 1340 visningar

14 svar

Plommonticka?

Dieter Endom

26 mar 2009 kl. 16:39

Parkförvaltningen beskar i dag en mängd buskar och träd längs med Frösundaleden intill Råsunda Stadion. Jag såg dessa tickor på en av stammarna som jag tror kan vara slån. Gubbarna visste namnen på alla andra träd och buskar men inte denna. Vore tacksam om någon ac stjärnorna kunde identifiera både tickan och träd/buskslaget.

0

Dieter Endom

26 mar 2009 kl. 16:40

fler bilder

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 17:51

Knappast slå i den grovleken snarare “vildplommon” alltså troligen Sviskon eller Krikon. Men om det är Plommonticka vill jag ha osagt men sannoliketen är stor.

0

"JAS" Helsingborg

30 mar 2009 kl. 19:31

Får du ingen hjälp Dieter? Jag tar upp tråden åt dig.

0

Irene A

30 mar 2009 kl. 19:41

Slån får väl inte så grova stammar? Men jag vet inte vad det kan vara istället.

0

Eva Öland

30 mar 2009 kl. 20:32

Hej Dieter
Jag tycker det är enklare om jag får se en kvist med knoppar.
Kan du ordna det?

0

"JAS" Helsingborg

30 mar 2009 kl. 21:17

Duger inte mina förslag?

0

Robban O-hamn

30 mar 2009 kl. 21:26

Skär av en bit av tickan, och lägg i lite målartvätt. Ska bli svart om det är en sådan.

0

Alf Pallin

30 mar 2009 kl. 21:32

Vad menar du med målartvätt, lacknafta eller???

0

Robban O-hamn

30 mar 2009 kl. 21:44

Målarsoda/Kaustiksoda/ kanske
avloppsrensare då, Tvättar du väggar med lacknafta när du ska måla?

0

Dieter Endom

1 apr 2009 kl. 09:23

Tack för alla svaren.

Busken/trädet är hagtornshybrid som växer bland druvflädersbuskar.

Vad kan det då vara för ticka?

0

hagtornshybrid?

"JAS" Helsingborg

1 apr 2009 kl. 09:35

För mig så ser det fortfarande ut som en Prúnus inte en Cratáegus men det är ju inte det lättaste att säga med säkerhet det är ju precis som med svamparna. Vem har du fått uppgiften ifrån? Du får fota den när den går i blom. Å andra siden vore det kanske roligare om det är en Cratáegus då kanske du har en ovanlig ticka.

0

hagtornshybrid?

Dieter Endom

1 apr 2009 kl. 10:04

Hej JAS, vi var i lördags på trädgårdsmässan i Älvsjö och hade en rejäl kvist av busken med oss. Flera arborister kollade in den och gav samma svar. Det fanns långa “elaka” törnar på kvistspetsarna.

0

hagtornshybrid?

"JAS" Helsingborg

1 apr 2009 kl. 10:24

Törnen finns det mycket elaka på vildplommon oxå men vi litar väl på experterna. Det finns “omkring” 200 till 1000 olika varianter och undervarianter av Hagtorn men bara 3 vildväxande i Sverige och ett 10tal odlade.

0

hagtornshybrid?

Dieter Endom

1 apr 2009 kl. 10:34

Jag förmoda att den är planterat och blandat med druvflädern. Är jag i Stockholm när de har gått i blom ska jag kolla om det finns fler.
Planteringen följer en del av Frösundaleden och är ca 350-400 m lång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone