0 304 visningar

19 svar

Jaha och viken var detta då?

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 19:33

Jag har för mig om att jag trodde att det kunde vara en musseron men det gillades inte men vad var det för förslag jag fick på den? Nu önskar jag så klart nya förslag.

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 19:35

Å denna då?

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 19:42

Viken Hätta?

0

"JAS" Helsingborg

27 mar 2009 kl. 15:45

Inga förslag?

0

Stefan HBG

27 mar 2009 kl. 16:05

Tycker den första liknar en strecknagelskivling.

0

Kan det vara...

RasBohlin

27 mar 2009 kl. 17:35

...föränderlig tofsskivling K./P. mutabilis på serie 2?

0

Kan det vara...

"JAS" Helsingborg

28 mar 2009 kl. 10:47

Stefans förslag köper jag och någon Pholióta är det men vilken? Tack ska ni ha.

0

Kan det vara...

RasBohlin

28 mar 2009 kl. 11:09

Jasså du tror inte på mutabilis? Tyckar iallafall foten påminner rätt mycket om dem jag brukar plocka…

0

Föränderlig...????

Bo E

28 mar 2009 kl. 13:32

Hatten ser ju helt förvuxen och missbildad ut om det är en föränderlig tofsskivling.
SEr inte heller om den växer på typ björkstubbe, där jag brukar hitta dem oftast. Sen växer de ofta i stora gyttrade grupper oxå.

Storleken är oxå svår att bedöma, jag fick närmare associationer till nån honungsskivling, vad det än är så växer ju hatten märkligt.

0

Föränderlig...????

RasBohlin

28 mar 2009 kl. 15:36

Det är sant som du säger Bo, men jag tycker mig skymta att hatten är ljusare i mitten. Honungsskivlingen brukar väl vara mörkast på hattens mitt…
P. mutabilis var mitt första intryck av den i alla fall, men den ser ju märkligt förvriden och ensam ut får jag hålla med dig om!

Har du kvar samma mailadress förresten? =)

0

Kan det vara...

Stefan HBG

28 mar 2009 kl. 18:58

Rent spontant får jag hålla med RasBohlin, en sunkig föränderlig.

0

Föränderlig...????

"JAS" Helsingborg

28 mar 2009 kl. 19:01

Att den är förvriden beror på åldern, den sjunger alltså på sista versen.

0

Föränderlig...????

"JAS" Helsingborg

28 mar 2009 kl. 19:13

Här har ni en annan förvriden ni kan gissa på.

0

Gissar...

RasBohlin

28 mar 2009 kl. 19:43

...att det är gammelfarfar blodspindling på bilden!
En spindling är det väl iallafall?

0

Gissar...

Stefan HBG

28 mar 2009 kl. 20:00

Får hålla med igen, en spindling. Ser ut som den fått en 60tals-permanent :) Vacker i sitt förfall.

0

Michael Krikorev

28 mar 2009 kl. 20:05

Serie 1: Strecknagelskivling

Serie 2: Föränderlig tofsskivling

Serie 3: Behöver mikroskoperas. Möjligen frosthätta (kanske jodhätta på sista bilden)

Den förvridna svampen ser ut att kunna vara rödbandad spindling med tanke på det röda velumet på foten.

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 00:40

Hallå Michael! Det var länge sedan man såg till dig här. Hättorna är samma på alla 3 bilderna, när det gäller spindlingen så växte dessa i massor på samma ställe, är det samma? Jag är kass på dessa. Tack för bekräftelsen på de andra även om det är som vanligt, vanskligt med bara bilder :)

0

Gissar...

Stefan HBG

29 mar 2009 kl. 12:32

Har själv några jag undrar över JAS. Förmodar att det är samma svamp fast i olika grader av förfall. Vilken mussling kan det vara? Bilderna tagna ute i Bälteberga nu i Mars.

0

Gissar...

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 14:29

Hej Stefan. Den första tippar jag på Svavelticka och musslingen är säkert Ostronmussling.

0

Gissar...

Stefan HBG

29 mar 2009 kl. 17:57

Ok,tack för hjälpen Jas.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone