0 368 visningar

8 svar

Lokala nyheter från småstadsidyllen Sala.

Bo Reyer

27 mar 2009 kl. 18:14

I väntan på svampsäsongen tänkte jag att vi kanske kan dela med oss av lite lokala nyheter som inte kommer fram i riksmedia.

I Onsdags kväll ca 20:30 blev jag på cykel brutalt nerklubbad bakifrån av ett ungdomsgäng, förmodligen av ett basebollträ. Detta hände mitt i stadsparken.
Efter 2 dygn utan sömn samt ständig värk får ni ursäkta ev felskrivningar.
Igår på morgonen kunde jag läsa att en kopplad pudel angreps av en okopplad pit-bull en timme tidigare. Enligt polisen gick det inte ens att fastställa rasen på den illa tilltygade pudelns köttslamsor!

Det är ekonomisk kris i Sala! man varnar om nedskärning på ekonomin på 40-50 miljoner år 2010-2011! På samma uppslag i lokaltidningen kan man även läsa att de lerkrukor som vandaliserades i centrala Sala i helgen var inköpta för 10 000/st. Visserligen var de ca 150 cm höga, men varför ska vi skattebetalare betala ett så högt pris?

Ni får gärna kalla mig kruka, men jag skulle aldrig betala 10 000 för en enkel lerkruka oavsett storlek!!!

0

Stefan HBG

27 mar 2009 kl. 18:25

Har du inte lärt dig än att man inte skall gå ut efter mörkrets inbrott, Bosse.
Vad gäller krukorna är svaret att det är just SKATTEBETALARNAS pengar. Ingen privatperson med vettet i behåll hade betalt ett sådant pris.

0

"JAS" Helsingborg

27 mar 2009 kl. 18:28

Otäckt och dumt, hoppas att du inte far för illa. Jag har jobbat en del i Sala,(bodde i Heby i 3 år) gjort anläggningen runt simhallen allt markjobb i Persdal och en del annat jobbade tillsammans med östravästmanlandslastbilscentel (tjo!). Då fick vi en förfrågan från Salas stads stadsträdgårdsmästare om vi kunde hjälp dem med en stor lekställning som skulle byggas i stadsparken om jag nu inte mins fel, varför vi fick frågan var pga. att de inte klarade ut detta själva. Ok vi åtog oss jobbet mot en ersättning av 40000: -, det tyckte kommungubbarna var helt ok. det tog oss proffs att bygga hela skiten 12 tim. /3 man. Tack för de pengarna Salas skattebetalare:) Det kostar inte många hundralappar att gjuta stora krukor av betong och dem slår man inte sönder, men ska det vara fint så får man lida pin.

0

Stefan HBG

27 mar 2009 kl. 18:37

Hur kan man vara så naiv att placera ömtåliga lerkrukor i centrum och tro att det skall vara något beständigt,lika meningslöst som julbocken i Gävle ungefär. Att det verkligen finns de som får skyhögt betalt för att ta sådana intilligensbefriade beslut. Hoppas du är OK BO!!

0

Robban O-hamn

27 mar 2009 kl. 19:14

Det är så sant som ni skriver Stefan och JAS, men respekten för personer och allmän egendom har nog aldrig varit så låg som den är i dag. Tror att det kommer att bli värre på sina ställen, särskillt där stora varsel har lagts och många ungdomar kommer att få arbetslösa föräldrar. För att inte tala om arbetslösa ungdomar. Om inte kommunerna tar tag i detta. Kosta vad det vill men görs det inte kommer det om 1-2 år dra omkring ungdomsgäng överallt och ställa till problem. Vuxna kommer känna sig otillräckliga och inte orka göra något.

0

RasBohlin

27 mar 2009 kl. 19:22

Jag måste få påpeka att det är ju just efter mörkrets inbrott man SKA gå ut, så det inte bara är busungar ute om natten! Tänk om det varit en massa folk där i parken då du cyklade förbi!
Högst föraktansvärt vad som hänt dig Bo!
Hoppas du kryar på dig!

0

Right

27 mar 2009 kl. 20:17

De flesta oprovocerade misshandelsfallen utförs av kulturberikare.

0

"JAS" Helsingborg

27 mar 2009 kl. 21:36

I stadsparken i HBG satte man upp övervakningskameror då det blev för mycket rån och misshandel i denna park, nu har det i stort sett upphört så nu tänkare man ta bort kamerorna, hur tänkte man då??

0

rasta cobra

28 mar 2009 kl. 13:58

Sign. Right verkar vara en jeppe av Hermann Görings kaliber. Han lär ha osäkrat sin pistol när han skulle möte kulturpersonligheter!

Som kulturarbetare inom musik och teater blir jag naturligtvis upprörd av dylika sprätthökars ignoranta kommentarer!

Det är verkligen fruktansvärt att ungdomar ger sig på folk och slåss!
Jag har själv fått några rejäla sparkar av ett gäng påtända idioter nattetid, men det var länge sedan och jag har aldrig tänkt tanken att gå och vara rädd om kvällarna.

Olyckor och idiotangrepp kan ske varsomhelst!

De som utför våldsdåd är ofta alkoholiserade våldsförhärligande dumskallar eller liknande idioter påverkade av kemiska droger.
Det, du mr Right, kallar jag absolut inte kulturberikande utan total avsaknad av kultur och folkvett!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone