0 684 visningar

3 svar

Linderödsåsens död?

AEN i Degeberga

29 mar 2009 kl. 09:41

I december kom ett brev till närmast berördda fastigheter runt en planderad vindkraftspark med 40 stycken 150 meter höga vindkraftverk som planeras på Linderödsåsen.

För mig är Linderödsåsen Sveriges sydligaste vildmark och jag tycker det är otroligt sorgligt att detta snart kommer att vara ett minne blott.

För er som vill vara med att kämpa för att behålla den orörda Linderödsåsen vill jag tipsa om Föreningen Bevara Linderödsåsen på http://www.bevaralinderodsasen.se där man kan bli medlem.

Fler är starkare…

0

Lill

29 mar 2009 kl. 09:47

Ja, det är inte lätt att välja ut bra ställen att ställa ut de där stora vindsnurrorna. Var de än plasseras kommer det att vara någon som tycker det är fel.
Ska vi ha ren el i Sverige så måste vi nästan ta tillvara på den energin vi har.

0

AEN i Degeberga

29 mar 2009 kl. 09:53

Visst är det bra med miljövänlig el, men vad ska man med miljön till om man inte kan nyttja den?

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 11:51

Några mil längre bort på slätten innan Kristianstad vid Potatismjöl och destillationfabrikerna vore ju bättre så kunde de bygga fler där så att de energikrävande produktionsanläggningarna fick lite direktel. Linderödsåsen är ju ett relativt glesbefolkat område så de kanske tycker att det är lämpligt att lägga dem där men med den fina natur som är i området så vore det rätt dumt att lägga dem där. Har själv haft stuga i Årröd med Vramsån rinnande genom tomten men Pärlflodmussla, Grönling, Elritsa, Bäcköring, Havsöring någon enstaka Lax, Strömstare, Kungsfiskare och en hel del annat smått och gått. I området finns det en hel del befintliga dammar där inte någon vattenkraft utvinns så varför utnyttjar man inte detta i stället , en fråga som jag ständigt ställer. Varför inte utnyttja de befintliga dammarna med att bygga nya vattenkraftverk vid dessa, då har men tillgång till ett energiuttag alla dagar på året och i betydligt fler år en vad livslängden på en vidmölla är. Jag är med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone