0 372 visningar

16 svar

En del intressanta från idag

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 20:52

Först lite biotoptypsbilder! Bökade runt här i 3 tim. idag, lite jobbigt var det men en del intressanta svampar blev det och några väldigt små som jag blev förvånad över att jag över huvudet taget bara såg!

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 20:54

Serie 2 På liten pinne, alla fynden framöver i tråden är på Sälg.

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 20:55

Nu snackar vi under mm.

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 20:56

Serie 4 oxå under mm eller däromkring.

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 20:59

Serie 5, den första skulle ha varit med i serie 3 men jag tror att alla är samma Myxomycet. Bild 2 + 3 är det ett skinn eller kanske en lav?

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 21:00

Serie 6 Skinn och tickor i mini format, men vika då?

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 21:01

Serie 7. Någe svart på liten sälgpinne

0

Irene A

29 mar 2009 kl. 21:59

Jätteintressanta bilder!
Tänkte gissa lite (som vanligt)

2. Velutarina rufoolivacea, en skålsvamp som blir upp till 3 mm. Har du kollat om det finns ett hymenium på insidan av de ludna sakerna, och vad det i så fall har för färg?

3 - 4 (+första på serie 5) någon Nectria tror jag

6. Ceriporiopsis balaenae, videporing,
Ceriporiopsis resinascens, hartsporing,
Scytinostroma portentosum, naftalinskinn (om det har sådan lukt?)

7. Någon pyrenomycet, ingen jag känner igen.

0

"JAS" Helsingborg

30 mar 2009 kl. 00:07

Hej Irene! Har inte luktat men kollekten ligger i kylskåpet och jag får väl be Sven-Åke kolla dem åt mig. Jag som trodde att jag hade slemsvampar i serie 2.3.4 och första i 5an. Tack för svaren/gissningarna :) Får se om någon annan har något att komma med i gissningsväg.

0

Hans-Åke

30 mar 2009 kl. 08:37

jag gissar på tvåan argusöga

0

Tina Nordberg Kolsva

30 mar 2009 kl. 08:48

Menar du Argusöga på bild 2?
Kan inte hålla med. Men vet inte vad det är.

0

Hans-Åke

30 mar 2009 kl. 09:04

hej tina jag tittar på min kollekt den är lika som på bilden den kan vara uppförstorad

0

Hans v E

30 mar 2009 kl. 09:57

2 ser ut som en slemsvamp, men jag undrar om det inte är argusöga.
Såg just att Hans-Åke också gissat argusöga.
Det är en basidiomycet som ser ut som en brun, hårig, minimal skålsvamp och växer gyttrat. Kan täcka stora ytor på sälg. Öppnar sig i fuktigt väder.
Vore kul om du fick svar på de rosa och röda kluttarna också!

0

"JAS" Helsingborg

30 mar 2009 kl. 10:05

En bild på vad det nu är, så ni får en uppfattning om dess naturliga storlek. Jag skall ringa Sven-Åke och se om han har tid att hjälpa mig i eftermiddag.

0

Tina Nordberg Kolsva

30 mar 2009 kl. 11:04

Aha, de ser ut så innan de öppnat ögonen? De här hittade jag.

0

.

31 mar 2009 kl. 16:46

.

0

"JAS" Helsingborg

1 apr 2009 kl. 15:22

Serie 2 Argusögon men vilken av dem får vi veta senare. Serie 3 är någon Lav! Serie 4, får åka till Köpenhamn så får vi se om de kan lösa gåtan där. Resten fick jag inget svar på, så Irenes gissningar är väl goda som något.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone