0 343 visningar

10 svar

Söndagens

Tina Nordberg Kolsva

30 mar 2009 kl. 11:16

Tröttnade på snön hemmavid, vi har 27 cm kvar. Tog bilen och åkte
dryga 15 km söderut.Där var det barmark t.o.m i skogen. Hittade över 30 olika arter.De flesta var ju förstås gammal skåpmat, men ger ändå lite sökarglöd.
Nytt för mig är dessa småttingar.
I en holme på betesmark o slåtter,
huvudsakligen tall, inslag av löv.

Ser 1.På rådjursspillning, mm små lingonliknande gula kulor på en ljus “kaka”.

Den andra på marken som en ljus “kaka” direkt på barr,jord o mossa.
ca 7 cm stor.

0

Tina Nordberg Kolsva

30 mar 2009 kl. 11:20

Mera nytt jag behöver hjälp med.
Ser 2
Taggig flera dm stora på udersidan av tallåga.

0

Tina Nordberg Kolsva

30 mar 2009 kl. 11:25

Ännu ett ?
Mussling på på stam av lövträd i dåligt skick. Kan vara rönn, stod bland rönnar. Påminde om doftmussling men ingen doft.Max 3cm stora.

0

Tina Nordberg Kolsva

30 mar 2009 kl. 11:31

De här känns lite lättare

Ser 4
Ribbgrynna på rönn.
Sockerkrös på tallåga.
Kantarellmussling i skogen på
lövträdsgren på marken.

0

Boman

30 mar 2009 kl. 11:35

Tusan, Tina, jag är så sugen på att gå på jakt, men arbetstiderna sätter stopp;-(
Tack för fina bilder!

0

Tina Nordberg Kolsva

30 mar 2009 kl. 11:43

Och så en härlig avslutning på dagen. PÅ väg mot bilen, råkade några kantöron visa sig i en rishög.Då kan man ju bara inte låta bli att kolla lite. trots att timmen är sen och det börjat skymma. De hade sällskap av små trollhänder. Tyvärr är det under en elledning där man röjer.Som jag ser det växte de på hägg, såvida inte något annat har vuxit i häggbuskaget.

0

"JAS" Helsingborg

30 mar 2009 kl. 12:03

Vad tror du om Violmussling Trichaptum laricinum på tallen?

0

Irene A

30 mar 2009 kl. 12:08

Mina förslag
Serie 1: älglegeskål
2: violtagging
3: blek ostronmussling

Less på snön nu, vill också komma åt rishögar att leta svamp i… det var ett intressant sätt att hitta trollhänder på!

0

anithau

30 mar 2009 kl. 12:26

Läckra bilder.
Trollhänder snygga.
Ribbgrynnan - den bästa bild jag någonsin sett av denna art.

0

"JAS" Helsingborg

30 mar 2009 kl. 12:29

Och jag som jobbade mig genomsvettig igår, 3 tim. i Sälgträsket och såg inte skymten av några händer :(( Hoppas på bättre jakt imorgon. Mussling eller Tagging det är svårt med gränsdragningarna när det gäller dessa. Det finns mycket äldre trådar om detta Tina.

0

Tina Nordberg Kolsva

30 mar 2009 kl. 13:07

Tackar för snabba svar.
Älglegeskål, kul då kommer de att spricka upp och bli slålformade. Och “kakan” ska heta hyfmatta.

Violtagging var min första reaktion. De var så stora så jag började fega.

Blek ostronmussling hade jag inte en tanke på, de brukar vara större
när jag hittar dem. Eller vad har jag ätit?

På tal om trollhand, de har jag aldrig hittat när jag letat efter dem. Alltid när jag varit på väg heåt. Någe trollskt är det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone