Tröttnade på snön hemmavid, vi har 27 cm kvar. Tog bilen och åkte
dryga 15 km söderut.Där var det barmark t.o.m i skogen. Hittade över 30 olika arter.De flesta var ju förstås gammal skåpmat, men ger ändå lite sökarglöd.
Nytt för mig är dessa småttingar.
I en holme på betesmark o slåtter,
huvudsakligen tall, inslag av löv.
Ser 1.På rådjursspillning, mm små lingonliknande gula kulor på en ljus “kaka”.
Den andra på marken som en ljus “kaka” direkt på barr,jord o mossa.
ca 7 cm stor.
Och så en härlig avslutning på dagen. PÅ väg mot bilen, råkade några kantöron visa sig i en rishög.Då kan man ju bara inte låta bli att kolla lite. trots att timmen är sen och det börjat skymma. De hade sällskap av små trollhänder. Tyvärr är det under en elledning där man röjer.Som jag ser det växte de på hägg, såvida inte något annat har vuxit i häggbuskaget.
Och jag som jobbade mig genomsvettig igår, 3 tim. i Sälgträsket och såg inte skymten av några händer :(( Hoppas på bättre jakt imorgon. Mussling eller Tagging det är svårt med gränsdragningarna när det gäller dessa. Det finns mycket äldre trådar om detta Tina.
Tackar för snabba svar.
Älglegeskål, kul då kommer de att spricka upp och bli slålformade. Och “kakan” ska heta hyfmatta.
Violtagging var min första reaktion. De var så stora så jag började fega.
Blek ostronmussling hade jag inte en tanke på, de brukar vara större
när jag hittar dem. Eller vad har jag ätit?
På tal om trollhand, de har jag aldrig hittat när jag letat efter dem. Alltid när jag varit på väg heåt. Någe trollskt är det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.