1: Den blir svår att få namn på. Är de korthåriga i kanten på första bilden? (kanske någon Dasyscyphus). De andra verkar släta (kanske något i närheten av brun kvistskål). Ska bli spännande att se om Sven-Åke klarar dem. Hälsa förresten!
2 är nog ingen skål, utan en gelesvamp. Kanske vårplätt.
3: Vild gissning: Skinntagging (Dentipellis fragilis).
4 kanske är pappersgröppa.
5: Sälgnästing tror jag också på
6: Argusögon, jajemen. (De kanske vill bli äldre också innan de öppnar sig).
7: Hoppas på svar.
Hymenoscyphus virgultorum fick jag som förslag av Sven-Åke på den första, alltså en kvistskål, har vi något svenskt namn på den? Sedan gick vi bet på resten, Sven-Åke är inte så hemma på skinn och gelesvampar, så några åker med till Köpenhamn så får vi se om vi får något svar. Sälgnästing, ja. Argusöga ja men det finns flera arter så närmare får vi veta senare. “Vårplätten” eller vad det är var så liten att jag inte kunde hitta den bland smulorna i burken !! så det blev inget tyvärr, jag kanske kan hitta flera på fyndplatsen. Ha tålamod:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.