Javisst Jan, blev lite förbaskade att vi (Jag och Joachim Krumlinde) inte hade en “mätsticka” med men vi hade inte räknat med att hitta någon av denna storleken, vi hoppades bara på att kanske eventuellt få skymten av något och vi hade varit glada om vi hade hittat “en” liten men nu så hittade vi 11st. och en stor och det gör ju inte dagens jakt sämre:)
Jag måste nog be dig Joachim om ursäkt för att jag inte nämnde att det var vi två som var ute på jakten idag men jag var rätt säker på att du skulle lägga ut en tråd du oxå. Skall oxå erkänna att det inte var 11st. som vi hittade idag utan det var några till som Joachim hittade på andra sidan bäcken. Jag/vi tackar för alla glada tillrop och så är det skönt att veta att registreringen i klubben sker automatiskt :)
Jag har letat och letat efter dessa trollhänder. På samma ställen där jag funnit vinterskivlingar. Men jag kammar noll! Zit! Nada! Men jag har en fin rispa på kinden..
Finns dom här uppe, dessa trollhänder? Det antar jag ju att de gör efter alla rapporter, men vars? Jag har kikat efter Lögdälven och vid strandkanter där det normalt är ganska surt sommartid..
Hej!
I och för sig är jag mestadels en tråkig matsvampsplockare men dessa “händer” ser tillräckligt häftiga ut för att jag skulle vilja hitta…! ;-) Vet någon om det finns fynd från Dalarna? De ska tydligen finnas även här - i skyddsvärda biotoper.
Om ni går in på Artportalen och söker på trollhand och öppnar fyndkartan så kan ni se utbredningen av dem som rapporterats dit. http://www.artportalen.se/
Och du Eva K, hör av dig när snön smält undan så ska jag visa dig hur trollhanden växer den borde finnas vid Lögdeälven. Håll utkik efter gamla sälgar som rötats av kantöra. Där brukar trollhanden trivas.
Inget konstigt alls att söka i Artportalen..
Du har gått in på “visa fynd”, skrivit in trollhand och klickat på den blå texten som dykt upp längst ned.
Längre upp, under menyraden, står det nu “Ditt val”: trollhand och år:2009 i blått. Klicka bort årtalet.
Vill du begränsa sökningen till Dalarna går du in på Region i menyraden och väljer Dalarna.
Då kommer det att stå “Ditt val”: trollhand i Dalarna. Sen går du in på “Presentera fynd”. Välj fyndlista (så får du fram 4 fynduppgifter).
Tack Irene, men tyvärr blir det i alla fall något knas. Allt funkar bra ända tills jag klickar på “visa fynd” och väljer ett av alternativen - t.ex kartan över Dalarna - då har plötsligt mitt kriterium “trollhand” försvunnit och den visar ALLA inrapporterade svampfynd.. Men tack vare ditt svar vet jag i alla fall att det finns 4 fynd :-) Kanske jag kan försöka igen senare, skulle vilja se var i Dalarna fynden är gjorda. Tack för förklaringen i alla fall!
Du kan även söka svampfynd hos http://fungus.dataservice.se/
Den är lättare att söka i, men långsammare.
Här är fler äldre fynd, bl.a. några som inte hittat till Artportalen (än).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.