0 510 visningar

6 svar

Murkelodling

Dieter Endom

1 apr 2009 kl. 09:43

Nu går jag i “väntans tider” och är otrolig nyfiken!
Fixade några odlingsgropar med nedgrävt tidningspapper i höstas, precis så som Klas jaederfeldt tipsade om. Det är spännande att få reda på om det fungerar. Återkommer med rapport.
Det kanske är fler än jag som testade metoden?

0

"JAS" Helsingborg

1 apr 2009 kl. 10:29

Jag testade i “stugan” i Småland för 30 år sedan, utan att få en enda murkla på 4 försöksplatser och då fanns det ändå “vilda” murklor i närheten, jag gjorde prover i 3 år i rad men det sket sig och lika bra var väl det kanske med tanke på de nya rönen om dess giftighet. Men vi kan ju hoppas att du lyckas och att du inte äter för många om resultatet blir bra. Vi får väl vet här hur det går antar jag.

0

Dieter Endom

1 apr 2009 kl. 10:41

Jag tänker egentligen mer på toppmurklor än stenmurklor. Jag har toppmurklor (några bara) på ett ställe på tomten men där ville jag inte gräva.
Det var iaf kul att prova även om det inte kommer några svampar, vi få se!

0

"JAS" Helsingborg

1 apr 2009 kl. 10:48

Men? Stenmurklan vill väl ha cellulosa det är därför man gräver ner tidningar. Men Toppmurklorna växer väl på helt andra jordar och kräver väll inte cellulosa, rätta mig om jag har fel!

0

Dieter Endom

1 apr 2009 kl. 11:05

Vi plocka varje år toppmurklor i Hälsingland (Ramsjötrakterna) och de växer i samma miljö som stenmurklor. Brandplatser, barkningsplatser, i kanterna på timmervägarna,intill gamla sågverk, i grus och sand men även i vanliga gräsmattor d v s att toppmurklor är förnasvampar.

0

"JAS" Helsingborg

1 apr 2009 kl. 12:16

Ok Dieter, här nere hittar jag Toppmurklorna i lite fetare jord än Stenmurklorna men de är inte, eller rättare sagt jag hittar dem inte så ofta här nere, mer än att grannen har en hel drös av Stenmurklor på sin grusgång :)

0

Svampnörden

27 aug 2009 kl. 17:54

Hur gick det???

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone