OK. De ska tydligen heta pallens och inte pallidus, som jag skrev.
Jag tycker fortfarande att mina är bleka. Nu har jag lagt dem i sprit så får vi se hur de ser ut om några månader.
Jag fann mina i måndags i bokskog nära Veberöd i Skåne. En iofs obetydlig skörd, men säsongens första i torkan.
Det där med kantarellsmör lät gott, så jag “googlade”. Kolla in denna länk…verkar jätte gott. Det ska jag pröva framöver.
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=15389
Får man säga sommar- respektive höstkantarell? Då menar jag de gula som är tunnare/sladdrigare på sommaren och de som är tjockare/kompaktare på hösten. Är det någon som i detta forum vågar påstå att det är en skillnad mellan dem? Eller är det kanske bara vädret som påverkar? Hm…
*nyfiken*
Man får säga vad man vill, men man bör säga vad de olika arterna heter: Kantarell, blek kantarell (kallas ibland sommarkantarell), trattkantarell (kallas ibland höstkantarell eller hönsbenssvamp), ametistkantarell, Fries´kantarell (gulröd kantarell), svartnande kantarell, grå kantarell och
kruskantarell.
Jag har hittat den bleka kantarellformen i miljöer med gamla ekar. De är väl inte bara blekare utan även lite knubbigare, det tycker jag syns bra på Klas nedre bild.
Däremot tyckte jag att Joacims “testkantareller” såg lite för spinkiga ut, men är det en bokskogsform så stämmer det säkert att det är den bleka.
Väder och fuktighet styr nog en del över form och tillväxtkraft tror jag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.