0 305 visningar

23 svar

blek kantarell som jag är van att se den

klas jaederfeldt

11 jul 2006 kl. 19:01

jag tycker att en blek kantarell Cantharellus pallens skall se ut så här

0

Joachim Krumlinde

11 jul 2006 kl. 19:06

OK. De ska tydligen heta pallens och inte pallidus, som jag skrev.

Jag tycker fortfarande att mina är bleka. Nu har jag lagt dem i sprit så får vi se hur de ser ut om några månader.

Jag fann mina i måndags i bokskog nära Veberöd i Skåne. En iofs obetydlig skörd, men säsongens första i torkan.

0

klas jaederfeldt

11 jul 2006 kl. 19:08

ja kantarellbrännvin är kul, men jag tycker nog att det känns lite fel att dricka dem. men man får ju verkligen kantarellsmak på spriten

0

Ingemar

11 jul 2006 kl. 19:41

Det har berättats för mig att kantarellbrännvin skulle smaka för j**gt. För mig låter det som förstöra två bra råvaror :)
Å andra sidan ska man kunna fixa mumsigt kantarellsmör, som jag också bara hört. Nån som har nåt bra recept på det och är det alls gott?

0

Evus

11 jul 2006 kl. 19:54

Det där med kantarellsmör lät gott, så jag “googlade”. Kolla in denna länk…verkar jätte gott. Det ska jag pröva framöver.
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=15389

0

anna

11 jul 2006 kl. 21:09

varför skriver du blek kantarell?Man får ju inte säga gul kantarellalltså finns det flera färger

0

Fia A

11 jul 2006 kl. 22:38

Får man säga sommar- respektive höstkantarell? Då menar jag de gula som är tunnare/sladdrigare på sommaren och de som är tjockare/kompaktare på hösten. Är det någon som i detta forum vågar påstå att det är en skillnad mellan dem? Eller är det kanske bara vädret som påverkar? Hm…

*nyfiken*

0

Irene A

11 jul 2006 kl. 22:49

Visst får man säga sommar- resp. höstkantarell, men man får inte förvänta sig att alla andra vet vad man menar i så fall.

0

Ingemar

11 jul 2006 kl. 23:42

Det ser ju inte så svårt ut att fixa lite kantarellsmör Evus. Man får väl bara skaffa lite råvara först. Tack för länken.

0

Hans v E

12 jul 2006 kl. 00:18

Man får säga vad man vill, men man bör säga vad de olika arterna heter: Kantarell, blek kantarell (kallas ibland sommarkantarell), trattkantarell (kallas ibland höstkantarell eller hönsbenssvamp), ametistkantarell, Fries´kantarell (gulröd kantarell), svartnande kantarell, grå kantarell och
kruskantarell.

0

klas jaederfeldt

12 jul 2006 kl. 00:36

fel hans en sommarkantarell är en som kommer på sommaren, det kan gälla både blek kantarell och kantarell, för 50 år sedan var de inte åtskilda

0

klas jaederfeldt

12 jul 2006 kl. 00:46

anna, blek kantarell är ett godtjänt namn det är inte g** k

0

lena M

12 jul 2006 kl. 08:56

Kantarellsmör, det måste jag också testa, Evus.

0

Bo E

12 jul 2006 kl. 09:38

Jag har hittat den bleka kantarellformen i miljöer med gamla ekar. De är väl inte bara blekare utan även lite knubbigare, det tycker jag syns bra på Klas nedre bild.
Däremot tyckte jag att Joacims “testkantareller” såg lite för spinkiga ut, men är det en bokskogsform så stämmer det säkert att det är den bleka.
Väder och fuktighet styr nog en del över form och tillväxtkraft tror jag.

0

per d

12 jul 2006 kl. 12:51

helt fel fia a, enligt min erfarenhet blir kantarellerna tunnare och sladdrigare på hösten. de första som kommer är tjocka och kompakta, men du kanske aldrig provat att plocka kantareller ?

0

Bo E

12 jul 2006 kl. 13:15

Sladdrigheten på senhösten beror ofta på att de fått en frostknäpp eller att de börjar bli gamla.
De innehåller ofta mer vatten också.
Speciellt i år var de första kantarellerna mycket fasta i konsistensen, på gränsen till torra.

0

per d

12 jul 2006 kl. 14:01

jag plockar då varken kantareller som blivit för gamla eller fått någon frostknäpp, speciellt inte som jag bor i danmark där knäpp betyder något helt annat än i sverige….......

0

cobran

12 jul 2006 kl. 14:24

här i sverige skulle man va en knäppgök om man käkade sladdrig gammal svamp. den får stå kvar å göda marken istället.

0

Evus

12 jul 2006 kl. 19:44

per d..jag är så nyfiken… jag kan inte danska….vad betyder knäpp i Danmark?

0

per d

12 jul 2006 kl. 20:15

evus om man säger som så att på danska så betyder meningen knäpp din blusknapp ungefär att ha sex med din blusknapp, så har jag inte användt alltför ekivoka ord…

0

Birgitta

12 jul 2006 kl. 20:44

Tack Evus för inlägget (länken)

0

Evus

12 jul 2006 kl. 22:10

Okej, per d, då förstår jag.

Birgitta det var ingenting… jag blev nyfiken och googlade, smöret såg så gott ut och jag ville dela med mig bara.  Man behöver ju inte ha oxfile….

0

Affe

12 jul 2006 kl. 23:33

Oxfilé behövs inte men däremot kantareller…
2 dagar har jag varit ute och inte hittat så mycket som en enda stackare…
Förvisso bara 2 snabbturer men där brukar alltid finnas kantareller…. Och annan svamp med för den delen, men nu är där inget.

0

Birgitta

13 jul 2006 kl. 12:11

Ja äntligen är det temp ute så man kan orka gå i skogen. Där är det så snustorrt som aldrig den inte ett liv kremlor brukar ju vara tidiga men inte då.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone