0 332 visningar

11 svar

Gårdagens

Tina Nordberg Kolsva

2 apr 2009 kl. 11:16

Det är nu tredje gången jag hittat stinkmussling och den luktar nästan inget. Är det kanske så att de är gamla och tappat stanken? Det är väl den jag har på bild 1.

Bild 2. Tror jag är knappsvamp Ditiola radicata.

Åsså lite vårkänslor från den underbara gårdagen.

0

Bo E

2 apr 2009 kl. 13:06

Jag har heller aldrig uppfattat “stanken” från stinkmusslingen.
Stinksvampen och svampsnyltingen är betydligt värre….

Gör den egentligen skäl för sitt namn?

0

anithau

2 apr 2009 kl. 14:17

Jag har också hittat stinkmussling några gånger och har aldrig känt någon doft från dem.

0

Tina Nordberg Kolsva

2 apr 2009 kl. 15:00

Är det någon som känt någon lukt från dem?

0

Skogsfrun i Obbola

2 apr 2009 kl. 16:24

Jag tycker de stinker! Kanske är det en sådan doft som inte alla känner?

0

Bo E

2 apr 2009 kl. 17:17

Tycker mest de luktar svamp i allmänbhet och kanske lite murken ved…eller jord…typ…

Jag är ganska känslig för dofter och tycker det är en viktig aspekt när man t ex ska identifiera en svamp.

Kan det vara så att stinkmusslingen har tydligare doft i nåt visst utvecklingsskede.
Exempelvis stinksvampen luktar ju inte illa som “häxägg”!

0

Lill

2 apr 2009 kl. 17:37

Om jag har svårt att känna lukten av sillkremlan brukar jag lägga den i handen och andas varm luft på den. Då kommer lukten fram.
Kan det funka på stinkmussling?

0

Vilken svampsnylting...

Hans v E

2 apr 2009 kl. 21:56

är det du menar, Bo E?

Håller med om att stinkmusslingen sällan stinker, man jag har känt det någon gång.

Knappsvamp kan väl stämma.

0

Apropos fjärilar...

Hans v E

2 apr 2009 kl. 21:58

...såg jag flickfjäril i dag på (och över) gräsmattan.

0

Apropos fjärilar...

Hans v E

2 apr 2009 kl. 21:58

...såg jag flickfjäril i dag på (och över) gräsmattan.

0

Så kan det...

Hans v E

2 apr 2009 kl. 22:00

...tydligen gå när man är otålig och klickar “skicka” en gång till när det inte verkar ha tagit.

0

Så kan det...

.

2 apr 2009 kl. 22:38

Och jag noterade första citronfjärilen idag:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone