Det är nog inte helt fel Alf, jag har sett en del av dem men aldrig ett vitt plasmodiestadium, oftast rosa eller mycket mer åt det röda hållet så därför trodde jag inte på den men efter lite koll på nätet så uppträder den ju ibland som vit så din gissning är nog som sagt inte så dum.
Allt tyder på att det rör sig om Fuligo septica var. rufa, av många betraktad som en egen art Fuligo rufa.
Bilden föreställer ett stadium då plasmodiet befinner sig i snabb volymökning. I detta stadium bildar det en oregelbunden massa av papill-liknande utskott som spretar åt olika håll, många samlade i “bukettliknande” klumpar. Efterhand som volymökningen fortskrider kommer mellanrummen att fyllas ut till en ganska slät, ofta dynlik bildning som stelnar till ett aethalium, en fruktkropp. Att jag använder ordet volymökning i stället för tillväxt beror på att plasmodiet mycket väl kan vara färdigbildat inuti substratet och att den volymökning vi ser i själva verket rör sig om en förflyttning av redan färdig plasmodiemassa. I övre delen av bilden ser man en bit av den glänsande vita hypothallus.
De vanligaste plasmodie- och fruktkroppsfärgerna hos Fuligo septica, “trollsmör”, är gult eller vitt. Båda färgerna är ungefär lika vanliga. Normalt får den mogna fruktkroppen samma färg som plasmodiet. Därför finns det anledning att tro att en rosaaktig fruktkropp skulle ha funnits på plats om du besökt platsen ett par tre dagar senare. Violetta fruktkroppar av Fuligo ser man då och då, men den färgen beror i almänhet på att fruktkroppen är angripen av en liten pyrenomycet, Nectriopsis violacea.
Jag hoppas mitt svar kan vara till glädje.
Bästa hälsningar
Uno E.
Hej Mats! Jag undrar om det är ok att jag lånar din bild och Unos svar, jag håller på och gör en egen sammanställning av våra slemsvampar (mycket amatörmässigt vill säga och med så mycket egna bilder som möjligt) men med ett glatt humör och med amatörens entusiasm. Så var det ju kul att jag inte var helt ute och seglade när jag hade Trollsmör med i mina gissningar:)
Går igenom gamla inlägg och ser att jag aldrig svarade på detta. Slarvigt av mig. Jag fick sedemera veta, av Uno Eliasson, att detta är trollsmör.
Jag fick en lång beskrivning på hur den utvecklas och om nån är intresserad så vidarebefordrar jag gärna svaret jag fick.
Mats
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.