Journalisten Mats-Eric Nilsson har skrivit två böcker om fusket när det gäller vår mat.
Bok 1 Den hemlige kocken - det okända fusket med maten på din tallrik.
Bok 2 Äkta vara - guiden till oförfalskad mat.
Det är en skrämmande läsning om hur ekonomin återigen går före kvalitét och bra hälsa.
Läs och begrunda. Viktigt för oss alla.
E E E E. Ja hur många olika E:n finns d.
Själv är jag redan så skadad av att leta E:n att mina vänner tycker jag är knäpp. Vet inte om jag vågar läsa de där böckerna. Skulle vara för att få reda på vilka produkter som är utan E:n utan att behöva kolla varenda förpackning på affären.
När det gäller köttprodukter har jag faktiskt lyckats hitta ett märke som innehåller färre E:n än andra märken. Piteortens chark. Och otroligt nog fast det är bara några få E:n i deras produkter så är de även godast!
Jag har läst båda och har dem som en liten matbibel men det är ingen rolig läsning man har i butiken efter att ha läst dem och då gäller det inte så mycket E:a utan allt annat skit som de proppar våra “LIVSMEDEL” fulla med och när man läst om hur de framställs så får man ju bara krupp. Det är inte lätt att hitta något som går att äta och som man kan ge till sina barn utan att få dåligt samvete. Gud jag älskar svamp och det gör barnen oxå som väl är. Numera gör jag både majonnäs, ketchup, chilisås m.m. själv och just nu håller jag på att göra chipps av svamp och rotfrukter, det är inte jobbigt bara roligt:)) Leo, minstingen ville ha skinka på mackan häromdagen och jag blev mycket frustrerad när jag inte kunde hitta en enda “ren” köttbit, fan det är otroligt, och de vegetariska alternativen är inte mycket bättre de heller. Må den Lede ta livsmedelsindustrin ! AHH fel av mig det har han ju redan gjort :(
Jag tror stenhårt på konsumentpåverkan! Vet man vad man faktiskt vill ha, ska man ställa krav på sin handlare. Finns inte det du vill ha ställer han i sin tur krav på grossisten, och till slut når det förhoppningsvis producenten.
Ställ krav på att butiken har kravmärkta alternativ, (inga tillsatser tillåtna), och sprid budskapet till andra så att butikerna får sålt sina ekologiska varor. Men som sas tidigare, alla E-nummer är inte av ondo, problemet är ju då att det är svårt att läsa sej till vad varan innehåller.
Jag har nyckel till alla E-nummer.
Det är svårt att uttyda vad som döljer sig bakom namen.
Ex. Lecitin - som antingen utvinns av soja el djurkadaver.
Hur ska vi konsumenter vet vilken lecitin det handlar om.
Du har rätt - konsumnetpåverkan är det enda vapen vi har, när vi inte har representanter i regeringen som bryr sig. Det oavsett vilken regering som sitter vid makten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.