Börjar få svampabstinens nu så jag har t.o.m varit ut och tittat på min syren för att se om det fanns nåt intressant på den ;-) Jag tror att det bara var någon gulaktig lav - men min fråga är - vad är den största skillnaden på lavar och skinn?? Ser man på direkten vilketdera det är och hur i så fall?
Jag lyfter upp min fråga, för jag skulle gärna vilja ha ett svar. Jag skulle verkligen vilja veta om det finns nåt självklart som skiljer lavar och skinn? Vet inte om min fråga är korkad - det kanske ÅR självklart vad som är skillnaden, men inte för mig - brukar hålla mig till svampar på marknivå normalt :-)
Jag förstår att ingen har svarat, för det kan nog vara svårt att förklara.
Lavarna brukar indelas i busklavar, bladlavar och skorplavar.
Busklavar liknar i alla fall inte skinn, eller hur?
Bladlavar sitter fast med små rottrådar och är lätta att lossa från underlaget. Skinnsvampar kan vara lätta eller svåra att lossa, men har inga rottrådar ner i underlaget.
Lättast att förväxla med skinnsvampar är kanske de gryniga skorplavarna, så länge de inte har några apothecier (skål- eller knappliknade fruktkroppar), för det har inte skinnsvamparna heller..
Jag är ingen expert på lavar, så någon annan får väl fylla i med bättre förklaringar.
Själv har jag gått och grubblat på svaret sedan jag läste frågan. Jag har aldrig haft något problem med att skilja skinn från lavar, men varför?
Som Irene säger så är busklavar knappast något problem. Vad gäller bladlavar kan man tillägga att bålen brukar bestå av lober och inte vara jämnt utsmetad som hos ett skinn.
Men vad skiljer en skorplav från ett skinn? Jag grubblar fortfarande. En hjälp är att skinn är vanligare på död ved och skorplavar främst påträffas på levande träd (eller stenar).
Skorplavar har heller inte de åsar, taggar, rynkor och liknande strukturer som många skinn har.
Återkommer om jag kommer på något bättre.
Tack till er båda så länge! Jag förstår i alla fall att det kanske inte är helt lätt :-) Men jag får börja kolla på lite olika “platta” saker jag hittar på grenar och fota dem så kan jag återkomma med bilder så småningom. Det är så kul att det ALLTID verkar finnas mer att lära sig inom svampriket!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.