0 420 visningar

16 svar

Mera trollhand

Tina Nordberg Kolsva

6 apr 2009 kl. 12:16

Knallade omkring i hemmaskogen och de här växer 200 meter från huset.Inte stora men säkert 20-25 st. Vid ett dike på sälg,tillsammans med kantöra.
Där har jag varit förut och letat, så nog är de svåra att upptäcka. De här visade sig när jag var på hemväg, som vanligt.

0

Robban O-hamn

6 apr 2009 kl. 16:10

Dom var fina Tina.

0

Geraldine, Vällingby

6 apr 2009 kl. 16:33

Oj vad fina Tina, tänk att de växer så nära hemma vid ditt hus. Jag vill också hitta:)

0

Jan A, Uppsala

6 apr 2009 kl. 17:06

Snygga trollhänder Tina! Är du bombsäker på att det är sälg de växer på?

0

Mera trollhand Jan

Tina Nordberg Kolsva

6 apr 2009 kl. 17:13

Jag är bombsäker på att det inte är sälg. Vet inte vem som skrivit det. Skulle ju vara vide, den gåa tror jag.

0

"JAS" Helsingborg

6 apr 2009 kl. 17:25

I Nästa upplaga av om det kommer någon eller i viket fall som helst så i nästa stora svampbok får man allt ändra uppgifterna om Trollhandens sällsynthet. Nog är den vanligare än vad Ryman - Holmåsen uppger i sin bok där den inte lär finnas från norra Småland och söder ut ej heller norr om norra Sörmland?? Den har med all sannolikhet varit ordentligt förbisedd tidigare men tack vare oss Forumister så är den väll inte sällsynt längre, vilket i och för sig är lite trist:(. Nu får man börja jaga den varianten som växer på Hassel i stället om man skall hitta en som är lite mer sällsynt. Bifogar oxå en text som kommer i nästa nummer av Puggehatten, jag hoppas att jag inte gör något galet nu.
Trollhand och kantöra i Klåveröd.
Trollhand (Hypocreopsis lichenoides) anses vara en ganska sällsynt svamp. Enligt Ryman-Holmåsen “Svampar” finns den inte alls i Skåne och är i övrigt sparsamt förekommande. Nu finns det ju en hel del rapporterade fynd även från Skåne, så fullt så ovanlig är den inte. Nyligen har den också diskuterats på svampguiden (http://svampguiden.com) ganska omfattande och många fynd har inrapporterats från Mellansverige.
Troligen är trollhand ganska mycket förbisedd - känt är att den ska ha sällskap av kantöra (Hymenochaete tabacina) och att den ska växa i fuktiga snår och på vide (Salix sp.). Den förekommer också på hassel, men det är förmodligen en annan art. Trollhand är en ascomycet, de synliga fruktkropparna är stroma, de verkliga fruktkropparna (perithecierna) är inneslutna i dessa. Kantöra är en skinnsvamp.
Inspirerade av svampguiden och tidigare fynduppgifter begav vi (Jan Svensson från Helsingborg och Joachim Krumlinde från Södra Sandby) oss ut på en exkursion nyligen till Klåveröd och Traneröds mosse. Dessutom ville jag (JK) testa min nyinköpta GPS. Vi hade koordinater för tidigare fynd men dessa hittade vi aldrig till. Däremot fann vi ganska omgående vid Klåveröd ett videsnår med gott om kantöra, och efter lite letande också trollhand.
Styrkta av dessa fynd gav vi oss ut över Traneröds mosse och följde sedan ett minde vattendrag som kantades av snår av björk och vide. Här fann vi så småningom både kantöra i mängder och flera, fina stora exemplar av trollhand. En i alla avseenden mycket lyckad expedition.
Det finns anledning att efterforska trollhand på fler lokaler i Skåne, gärna i fuktiga stråk, illa dränerade dikeskanter och liknande miljöer med Salix.

Joachim Krumlinde
Jan Svensson 2009-04-04

0

Mera trollhand

Jan A, Uppsala

6 apr 2009 kl. 17:27

Ja, spökskrivarna dyker upp ibland, Tina. Har du kollat Västmanlands flora som har en hygglig salixavdelning?

0

Irene A

6 apr 2009 kl. 17:32

Hmm.. varför skulle det “förmodligen” vara en annan art som förekommer på hassel?

0

Jan A, Uppsala

6 apr 2009 kl. 17:51

Joachim och JAS.
I samband med att Gunhild Nybergs skrift om trollhand kom ut http://hem.passagen.se/nyergu/Trollhand%20Hypocreopsis%20lichenoides%202008.pdf
skickade jag upp trollhandsmaterial från gråvide och hassel till Kjell Olofsson som inte hittat något anmärkningsvärt, mer än möjligen att han inte hittade några individer med sporer utan bara med konidier.
I den här tråden finns en LITEN diskussion om ”den andra arten”, Hypocreopsis rhododendri kontra H. lichenoides.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=93976&fnr=1&sok=krikorev&Start=0&Offset=50&8

0

"JAS" Helsingborg

6 apr 2009 kl. 18:09

Hej Irene och Jan.A, har inte kollat länkarna Jan men om jag inte minns fel så fördes det väl en diskussion här i vintras angående om det var en eller 2/flera arter. De som har hittats i Danmark och Storbrittanien hade “det andra namnet” var väl uteslutande på Hassel och då är det en helt annan miljö, absolut inte en så blöt miljö som de vi brukar hitta och det tyder väl på en annan variant eller?

0

Irene A

6 apr 2009 kl. 18:52

Jo, jag minns inläggen om Hypocreopsis rhododendri.
Den är uppenbart sydlig, växer med/på det sällsynta sprickborstskinnet, Hymenochaete corrugata, som också förekommer på hassel.

Det betyder ju inte att alla fynd på hassel är den arten - i synnerhet inte om de växer med det vanliga kantörat.

0

Jan A, Uppsala

6 apr 2009 kl. 18:55

Det värsta JAS, är nog att du nog inte ens läst vad jag skrev mellan länkarna!;)

0

"JAS" Helsingborg

6 apr 2009 kl. 19:04

Jo det gjorde jag men är det då det som gäller, en art alltså eller missuppfattar jag något. Får fortsätta imorgon, nu skall jag på fotboll.

0

Joachim Krumlinde

6 apr 2009 kl. 19:18

Det som JAS publicerat ovan är ett utkast till en notis i Puggehatten som jag skrev. Det är nu lite modifierat efter att jag konsulterat Sigvard Svensson. Det med “förmodligen annan art på hassel” är borttaget, det har ju ändå ingen relevans här eftersom alla trollhänder vi hittade fanns på vide.

0

Grethe F

6 apr 2009 kl. 21:26

Var ute i går och letade trollhand men hittade inget får forsöka igen efter Påsk

0

gunhild i Kåddis

6 apr 2009 kl. 22:45

Jag undrar vad det är med denna ascomycet som så trollbinder oss? Det har visat sig vara som jag trodde, att den är vanligare än vad man trott och bara det blir vår även här uppe hos oss så ska vi nog hitta den på fler ställen. Själv hoppas jag hitta fleråriga exemplar som inte enbart sprids med konidier, så jag kommer att spana efter trollhänder med svarta prickar, peritheciernas mynningar, där sporerna kommer ut.
Det är jättekul att mitt upprop i november i fjol fått sådant gensvar. Jag kommer att uppdatera min uppsats när nya uppgifter kommer fram.

0

Irene A

7 apr 2009 kl. 07:55

Mer aktivt letande efter trollhänder kanske också leder till att den andra arten kommer att hittas - och fler fynd av sprickborstskinn. Det skinnet är hittills bara registrerat från naturreservaten Stenshuvud, Hallands Väderö och Tullgarnsnäs, men är säkert också förbisett. Substraten för det har varit varierande: hassel, slån, bok och avenbok.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone