0 341 visningar

5 svar

Söndagens

Tina Nordberg Kolsva

6 apr 2009 kl. 18:51

Något orange svamploíknande har angripit mossan och björken, Vad?

Råkade få med pyttesmå skålar när jag fotade ett kryp.De är under mm.  På det lilla som fanns kvar av barken på en stubbe.Vad är det, någon som vet?

Och så en liten pulversvampsliknande kula på björk
ca 2-3 mm. Någon?

0

Eva Peva

6 apr 2009 kl. 19:22

Ja, vad är bilden i mitten?? Eller nummer 2 om man så vill. Urhäftiga! :)

Du är då med näsan överallt du :^)

0

Enelie, Linköping

6 apr 2009 kl. 22:26

Nu får nog en Stjärna rycka ut och rätta mig men,
jag tycker att nr.2 har vissa likheter med Lena M´s bild.
Så, kanske att det kan vara grå narrskål eller strutsvamp.

0

Hans v E

7 apr 2009 kl. 11:00

Jag kan bara säga att 2an inte är en “narrskål” utan en “äkta” skål. Familjen Hyaloscyphaceae - hårskålar.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2009 kl. 20:27

Hej Tina! Det är väl inte så att det är en Ribbrynna som har börjat växa på mossan, en gissnig bara för det kan ju nästan se ut sådär ibland annars kanske en slemsvamp men i så fall vilken?

0

Hans v E

8 apr 2009 kl. 11:44

Jag undrar om inte ettan skulle kunna vara en Sebacina, en talgsvamp.
Tvåan kanske skulle kunna vara Lasiobelonium corticale - barkskål. Eller som den har kallats - barkskåling.
Det enda trean liknar är pulvertickans konidiestadium, men det kan det ju inte vara.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone