0 474 visningar

8 svar

Clavariadelphus?

NadaL, Umeå

7 apr 2009 kl. 08:12

Fotat dom här klubbsvampar i höstas, är osäker,behöver eran hjälp att namnge dom.
Tacksam för förslag.

Serie 1.
Granskog fotad 1./9.-08.

0

NadaL, Umeå

7 apr 2009 kl. 08:15

Serie 2.
Granskog, fotad 6./9.-08.

0

NadaL, Umeå

7 apr 2009 kl. 08:17

Serie 3.
Granskog, fotad 18./10.-08.

0

Irene A

7 apr 2009 kl. 09:13

Ja, mest sannolikt är det barrklubbsvamp, Clavariadelphus ligula.
Dessvärre finns det inget annat säkert sätt att skilja den från den storsporiga klubbsvampen, Clavariadelphus sachalinensis, än att mäta sporerna i mikroskop.

Det finns uppgifter om att ligula ibland kan ha en något sötaktig smak, medan den andra inte har det - men själv har jag aldrig kommit på tanken att smaka på dem.

0

NadaL, Umeå

7 apr 2009 kl. 09:36

Tänkt att serie ett och två är storsporig barrklubbsvamp på tanke att att dom var lite grönaktiga och det syns på bilderna.
Läste att storsporig barrklubbsvamp är besk i smaken så i fortsättningen ska jag smaka på dom. :)

0

Irene A

7 apr 2009 kl. 10:31

Jag håller med om att första och eventuellt andra serien skulle kunna vara den storsporiga. På bilder av den arten är de ibland lite grövre och knöligare. Samtidigt är det svårt att veta säkert hur mycket den vanliga barrklubbsvampen kan variera i utseende.

Nada, du har bra blick för svamparna, och skulle säkert klara av att se skillnad på arterna i fortsättningen, om du kunde få bekräftelse med spormätning att de första verkligen är sachalinensis.

0

NadaL, Umeå

7 apr 2009 kl. 11:24

Tack Irene.
Ska i fortsättningen samla kollekter och försöka lära mig lite om mikroskoperingen.Just nu, har jag bara bilder och bra minne att gå efter.

0

Tanja i Gagnef

7 apr 2009 kl. 20:46

Jag tycker Klubbsvampar ser så häftiga ut - och det måste väl Tove Janson också ha tyckt när hon beskrev Hattifnattarna ;-) Se bara på bifogade bild!

0

NadaL, Umeå

7 apr 2009 kl. 22:30

Håller med. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone