Jaha, så tittar man i sina svampböcker och kollar här på forumet och då dyker det upp ytterligare ett frågetecken på min himmelen?? Viken är Bombmurklans egentliga utbredningsområde, någon som har bra koll på detta? Det som finns i mina böcker verkar ju inte stämma!
I den uppländska inventeringsrapporten
http://www.c.lst.se/upload/dokument/natur_och_miljo/atgardsprogram/Rapport_bombmurkla_2007_webb.pdf
står det bl.a. så här:
”Bombmurklan var mellan åren 1980-2003 hittad på knappt 150 lokaler i hela Europa. Ungefär 90 % av dessa lokaler fanns i Sverige, från Östergötland till Lule Lappmark, med tyngdpunkt i Mälarlandskapen. Svampen kan därför betraktas som en ansvarsart för Sverige, där vi, bland annat i Uppsala län, har ett stort ansvar för artens bevarande.”
Man kan väl också ”dra till med” att 90% av de svenska lokalerna finns i Uppland…
Här kommer ett foto på en riktigt nordlig Bombmurkla. Det är från en exkursion med Mats Karström (rätta mig om jag har fel namn) nånstans ovanför Jokkmokk för nåt år sedan. Det var en otroligt fin exkursion, dels med lite rara arter (murklorna, röd tulpanskål, orkidéer)och dels en fantastisk exkursionsledare!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.