Först har jag hammnat i snö upp till låren , när jag ville ta bättre bilder på “björkdynor” som växer på en hägglåga vid vägen.Bilderna var inget vidare,men jag tog hem kollekt. Det har töat bort mycket vid Umeälven från Backenskyrka upp till Arboretum (öst Asien).
Tackar för svaren och vill passa på och önska er alla på forumet en giktig Glad Påsk! :)
Hej Skogsfrun,
Har tagit hem den minsta av dom tickor jag trodde var vedtickor.Följer upp den sedan förra året. Den var liten från starten och så olik dom gränstickor jag set.På samma låga har jag hittat gränstickor och rosentickor.Tickan som jag tog har den tunna svarta linje, som man inte kan se med blotta öga utan jag använde förstoring glas(20ggr och ny värld öppnades för mig).
Ska följa upp dom andra två och se utvecklingen.
Vad kul att du kollade, Nada!
Anledningen till att jag tyckte det såg ut som gränstickor var den ljusare kanten. Den är typisk! Den del av hattovansidan som man ser har också en speciell karaktär, den är liksom rustik på ett annat sätt än vedtickans - man riktigt ser att här är en svamp som kommer att finnas kvar i flera år.
Sedan är ju också växtplatsen, en väldigt murken granlåga, mer lämplig för gränsticka än för vedticka
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.