Hej!
Jag håller på och skriver ett specialarbete om matsvamp och undrar nu om ni tror att det kommer att komma nya matsvampar som går att hitta i skogarna i Sverige i framtiden? Upptäcks det helt enkelt nya svampar som går att äta och växer vilt i landet, och kan det vara så att vi ännu inte upptäckt alla ätbara svampar som växer i Sverige?
Alla svar mottages tacksamt!
Mvh.
Helena
Man kommer säkert att omvärdera matvärdet i de svampar vi redan känner till, ungefär som skedde med goliatmusseronen. Att man skulle upptäcka en ny ätlig storsvamp låter mer osannolikt, men man vet förstås aldrig.
På senare år har man upptäckt att många svampar vinner stort på torkning. Det kan kanske leda till att arter sedermera betraktas som matsvampar, även om de inte varit oätliga tidigare.
jag tror att det helt säkert finns en del mycel av svamp som kanske bara finns i t.ex"medelhavsområdet” här också, det är bara så att vårt klimat kanske gör att svamparna inte vill sätta fruktkroppar, men med jordens uppvärmning, så har vi kanske medelhavsklimat här oxå så småningom, och då kanske de mycel som ligger å lurar kanske sätter frk, både ätliga och oätliga arter
Utdrag ur boken Flugsvampen och Människan av Högberg. – ”Att Högberg verkligen hållit sig à jour med vad som skrivits om röd flugsvamp förstår man när man kan läsa om den tragiska historien om röd flugsvamp i Tanzania. Man har där länge ätit ofarliga flugsvampar med röd hatt, släktingar till
Medelhavsländernas delikata kejsarflugsvamp. För några år sedan dök vår giftiga röda flugsvamp
upp i tallplanteringar i Tanzania. Följden blev att flera personer av misstag åt av den och
en kvinna avled .-” Här nämns Kejsarflugsvampen, den kan ju växa på rätt höga höjder om jag har förstått det hela rätt så med lite klimatförändring som Klas nämner så kanske den dyker upp här
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.