Hej på er naturmänniskor
Jag har en undran om det finns någon här i landet som har tillgång till en spade och lite extra tid för att hämta en planta av Sötbär/Fågelbär/Prunus Avium och skicka till mig??
Jag har sökt med ljus och lykta efter den riktigt söta sorten med mörka nästan svarta bär. Alltså den vilda ursprungliga sorten av sötkörsbär. (tyvärr kan de korsbefrukta sig med andra sorter) De brukar finnas runt Kinnekulle och trakterna runt om. Jag beställde en planta av en trädgårdsmästare men fick ett träd på 3 meter som dessutom visade sig vara dött - tyvärr saluför de inte mindre plantor.
Jag har redan sökt i trädgårdsforum men får inget napp och därför hoppas jag nu på att någon här kanske vill bistå med lite hjälp. Ett enkelt alternativ till frakt är postens skrymmande brev om bredd+längd+tjocklek inte överskrider 90 cm.
Området för växten är väl södra/mellersta sverige mest väster- och östergötland.
Kinnekulle och Billingen antar jag är extra känt för sina många Fågelbärträd.
Jag tänkte att någon av er kanske gör nån tur ut ibland och strövar i markerna så det går att få med en planta. Eller ni kanske har ett träd själva som ger rotskott?
Jag ersätter förstås extra utlägg och frakt!
Hej!
Var bor du Zingo?
Du får ta en utflykt själv till Kinnekulle i maj och hämta ett rotskott det är så vackert i maj när körsbärsträden blommar det finns även mycket vår svampar att titta på, gullvivor och guckusko.
Tyvärr så bor jag så långt därifrån så jag kan inte hjälpa dig,jag har desuttom ryggproblem så det blir ingen utflykt i år!
Hemma har jag biggaråträd men de skjuter inte skott och så har jag sura bär som skjuter skott.
Jag sänder dig en länk till en trädgård i kanten på Kinnekulle kanske kan de hjälpa dig!
Hoppas att du hittar ditt träd!
http://www.melldala.se/
Mvh Elisabeth
Jag bor i Arvika
jag har långt att åka var jag än ska hämta själv - det är därför jag frågar er andra om hjälp.
kolla länken, deras bild på bären stämmer bra på det jag söker
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/prunavi.html
det enda önskemål jag egentligen har är att den som ev. fixar en planta åt mig är säker på vad den hittat.
Hej Enelie - du har helt rätt i din beskrivning, bären är sjukt goda. Kanske inte så våldsamt mycket fruktkött/bär men det ska vara minst en handfull rätt i mun och sen ska alla kärnor ut som ur en kulspruta
:-D
Man har tyvärr stor konkurrans av befjädrade gourmander- namnet fågelbär talar för sig själv :-)
Hej Zingo!
När jag läste din beskrivning så kom jag att tänka på ett körsbärsträd som mina morföräldrar hade när jag växte upp. (Västergötland)
Ett stort gammal träd. Troligen planterat i början av 1900-talet eller tidigare.
Det var en fest i början av varje sommar när bären mognade. Jag fullkomligt älskade de körsbären! Mycket mörkt röda var de också.
Men, det var bara jag och fåglarna som tyckte om dem:))
Är det bara med rotskott som man kan föröka dem eller skulle det fungera att sätta kärnor också, tror du?
Jag har också plockat s.k. Fågelbär på Billingesluttningen för länge sedan men jag har en känsla av att det inte var samma sort.
Enelie
Jag tycker det låter helt rätt det du beskriver -
men varför tror du inte att Billingebären stämmer??
Som jag har förstått så växer de vilt där.
Planterat eller inte?
Det finns både och.
- Planterade/självförökade i trädgårdar.
- De används ofta som parkträd.
- De växer även vilt
- De används ofta som grundstam till förädlade sorter
Man kan så av kärnor men det tar längre tid och de kan vara korsbefruktade så man kanske inte får rätt sort.
Om man däremot tar rotskott från ett träd som man är säker på så blir den nya plantan en klon av moderträdet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.