0 195 visningar

10 svar

mera om kantareller

klas jaederfeldt

12 jul 2006 kl. 16:33

http://www2.nrm.se/kbo/krypt/kantar/welcome.html.se

och har ni märkt att Helena slutet skriva g**

0

Joachim Krumlinde

12 jul 2006 kl. 16:43

En alldeles utmärkt översikt över kantareller.

Det enda jag inte riktigt vill hålla med om är att folkmunnen skulle ha fel. Men den diskussionen har vi ju haft.

0

per d

12 jul 2006 kl. 16:54

helt suverän genomgång tycker jag med. och det med folkmunn är väländå att ta i . jag har själv plockat kantareller i mer än 40 år och rört mig mycket bland skogs männskor men aldrig hört begreppet g++ någon annanstans än av några avfällingar här, och det kan knappast kallas folkmun, eller ?

0

Bo Reyer

12 jul 2006 kl. 17:11

Tack för SMÖRET!!! Det har alltid varit min åsikt att färsk fisk samt nyplockade kantareller alltid tillagas med färskt SMÖR. Det finns helt enkelt inget annat sätt att tillgodogöra sig alla dessa smakämnen!

0

Evus

12 jul 2006 kl. 19:07

Mycket intressant artikel. Jag tackar också för smörtipset, det ska jag göra när jag får tillfälle och har råvaror, som även någon skrev tidigare. (jag steker förövrig det mesta i smör)
Jag lämnade en rapport häromdagen på mina kantarellfynd….borde då kanske ha skrivit att jag även hittat Blek kantarell. För det var lite blandat med den som har en lite gulare färg.

0

Affe

12 jul 2006 kl. 20:54

Då måste jag fråga: vilket smör använder ni?

0

Göran H

12 jul 2006 kl. 21:17

Gult

0

Affe

12 jul 2006 kl. 23:28

:o)

0

Bo E

13 jul 2006 kl. 09:51

Bra översikt och lite nyheter (för mig) var orange kantarell och kruskantarell. De lär man väl aldrig få se, men ändå intressant att veta att de finns.

Håller med er som ifrågasätter om debatten på detta forum om “gul” kantarell kan kallas “folkmun”.
Förmodligen är det väldigt lokalt i så fall. Jag har aldrig hört definitionen “gul kantarell” förrän på forumet.
Däremot uttryck som “kantisar” och “trattisar” och naturligtvis “vanlig kantarell”.

0

Avfälling

13 jul 2006 kl. 10:26

Vad är “kantis”?
Inget som används i folkmun i alla fall!

0

Bo E

13 jul 2006 kl. 10:33

Nja, “kantis” är ett slarvuttryck för kantareller som jag i varje fall hört i verkligheten, ur “folks munnar”.
Gul kantarell har jag bara läst om på forumet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone