helt suverän genomgång tycker jag med. och det med folkmunn är väländå att ta i . jag har själv plockat kantareller i mer än 40 år och rört mig mycket bland skogs männskor men aldrig hört begreppet g++ någon annanstans än av några avfällingar här, och det kan knappast kallas folkmun, eller ?
Mycket intressant artikel. Jag tackar också för smörtipset, det ska jag göra när jag får tillfälle och har råvaror, som även någon skrev tidigare. (jag steker förövrig det mesta i smör)
Jag lämnade en rapport häromdagen på mina kantarellfynd….borde då kanske ha skrivit att jag även hittat Blek kantarell. För det var lite blandat med den som har en lite gulare färg.
Bra översikt och lite nyheter (för mig) var orange kantarell och kruskantarell. De lär man väl aldrig få se, men ändå intressant att veta att de finns.
Håller med er som ifrågasätter om debatten på detta forum om “gul” kantarell kan kallas “folkmun”.
Förmodligen är det väldigt lokalt i så fall. Jag har aldrig hört definitionen “gul kantarell” förrän på forumet.
Däremot uttryck som “kantisar” och “trattisar” och naturligtvis “vanlig kantarell”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.