0 481 visningar

9 svar

Lägesrapport

Jan A, Uppsala

12 apr 2009 kl. 15:53

Trollträsket var idag ett bubblande grodträsk, åtminstone vid den solbelysta stranden. Trollen bor kvar, dock något svåråtkomligare än från isen…
Inga vårsvampar siktades, men gott om tickor, skinn och annat! Blåsippor blommade i granskogen och tussilago i vägkanten.
Hemma stinker kejsarkronorna i sin rabatt och i kuvösen artar det sig…

0

Lena M

12 apr 2009 kl. 17:09

Ja det ser ut som i ” mitt ” trollträsk här hemma, mera svårgått nu än när det var snö.

0

NadaL, Umeå

12 apr 2009 kl. 17:22

Inte ens försökt gå till mina trollställen, men snart….
Den som väntar ......
Är det små tomaterna på sista bilden?
Vackert!

0

Jan Andersson

12 apr 2009 kl. 18:00

Javisst Nada, det är den av de övervintrade småtomaterna som är bäst igång. Snart dags att chilin också får komma ut i vårsolen - på dagarna!

0

gunhild i Kåddis

12 apr 2009 kl. 18:06

Jan du får mig att längta efter grodornas vårkonsert det är något alldeles extra! Här får vi ge oss till tåls lite, jag försökte avvika från skoterleden i dag och det var fortfarande snö upp till knäna men blöt sådan så det går nog fort nu med snösmältningen. Blåsippor har vi bara på några enstaka ställen, när det blir så dags.

0

BirgittaD

13 apr 2009 kl. 11:05

Tack för den bilden Jan. Nu fick jag en ide var vi skulle leta och begav oss dit med kikare och lupp. Mycket riktigt hittade något vi tror är trollhänder, gissa var kameran var. Just det hemma nu blir det en ny tur för vi måste ju ha bildbevis.

0

Jan A, Uppsala

13 apr 2009 kl. 11:53

Ja, Gunhild, i år ser det bra ut med vatten i kärr och glupar. Förra året var det sämre. Ska upp till den stora glupen ‘Groddammen’ och kolla nu i veckan!
Jag hoppas söndagsexkursionen kommer att få avnjuta grodsång som extranummer!
Birgitta, det har väl visats så mycket trollhandsbilder här det senaste året att svampen inte ska kunna gömma sig längre. Men just nu skyddas den av vatten, utom i hässlet! Där finns ALDRIG vatten på marken! Skickar med en hässle bild från april -08 med trollhand och kantöra.

0

Enelie, Linköping

13 apr 2009 kl. 13:08

Jan A
Liten lägesrapport från Ögl till dig.

De här har dykt upp under Påskhelgen och växer så det knakar.

‘Utvandrarna’ från Bjärka Säby. De är väl välbekanta för dig.

0

Jan A, Uppsala

13 apr 2009 kl. 14:57

Hej Enelie, de där får du nog stå till svars för själv. Ser ut som nåt HELT annat. “Någon” har nog satt en ring av köpelökar där, kanske hyacinter? Det visar sig nog. “De andra” skickar bara upp långa, smala, gräsartiga blad tabm.

0

Enelie, Linköping

14 apr 2009 kl. 00:11

Minnet är bra men kort:)
Nu förstår jag var den där påsen med Scilla tog vägen i höstas:)
Jag som har letat överallt i gräsmattan efter något tecken.
Jag får ge mig till tåls och vänta lite till. ‘De andra’ vet jag till 100% att de är satta där i alla fall.
Jag hoppas att det lyckas.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone