0 190 visningar

13 svar

Vilken boletus ...

Amatören

12 jul 2006 kl. 23:23

Hej alla “latinare”
Vilken boletus är detta?

0

klas jaederfeldt

12 jul 2006 kl. 23:37

edulis skulle jag hålla en 5a på

0

Hans v E

13 jul 2006 kl. 00:05

Jag med

0

Lena M

13 jul 2006 kl. 06:58

Det vattnas i munnen !

0

!

13 jul 2006 kl. 07:27

mobilus

0

Bo E

13 jul 2006 kl. 09:58

Fråga till fd amanuensen:
Måste man inte examinera den i verkligheten för att på hattens yta kunna avgöra om det är boletus reticulatus eller en vanlig Karl - Johan?
Enligt databasen är ju boletus reticulatus en tidigare art, och nu är väl att betrakta som tidigt för så stora fina soppar?

0

klas jaederfeldt

13 jul 2006 kl. 10:05

naturligtvis blir det en säkrare bestämmning om man har svampen i handen, men dessa på bilden er ut som karljohan, dessutom verkar de vara hittade i barrskog. och reticulatus hittar man nästan bara under ek och bok

0

Bo E

13 jul 2006 kl. 10:36

Det var ett skarpsynt argument!

Då är det säkert som du föreslår, helt vanliga Karl-Johansvampar som redan hunnit bli så fina.
Får man fråga Amatören var de hittats?

0

Evus

13 jul 2006 kl. 11:09

Det här var intressant också tycker jag. Jag har alltid trott att kännetecknet för Karl-Johan är att den ska vara kastanjebrun. Jag är helt novis som ni nog redan förstått, men älskar Karl-Johan och plockar bara dom som är kanstanjebruna och låter de ljusare stå kvar. Ska man tänka om?

0

klas jaederfeldt

13 jul 2006 kl. 12:06

Evus, inom alla arter av organismer finns det en variation, jag gissar att du å jag inte e värst lika, men ändå så är vi människor bägge

0

Evus

13 jul 2006 kl. 12:15

Jo det så klart…
Men då kan jag börja plocka, och äta dom ljusare varianterna också då om jag förstått rätt?....Jag är novis som sagt.
I.of. nu när jag vet hur man lägger in bilder här så kan jag ju ta kort och lägga in på eventuella kommande fynd.
:-)

0

klas jaederfeldt

13 jul 2006 kl. 12:59

visst ät du

0

Lena M

13 jul 2006 kl. 17:25

Evus ! Oj, vad mycke gott du verkar ha missat. På dem bara. Lena

0

Evus

13 jul 2006 kl. 19:02

:-)) Ska bli!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone