0 444 visningar

11 svar

svamp? och kotteskål

Frida

13 apr 2009 kl. 13:49

Hej !
Jag var ute för att leta vårskålar då jag hittade dessa växande på en träbro. Har ingen aning vad det är så jag hoppas på lite förslag. De va pyttesmå. Visar även en bild på kotteskål.

0

klas jaederfeldt

13 apr 2009 kl. 14:11

skulle kunna vara knappsvamp

0

Frida

13 apr 2009 kl. 16:25

Hej och tack för hjälpen!

Vad är knappsvamp för slags svamp?
Finns det någon den kan förväxlas med?

0

hans-åke

13 apr 2009 kl. 19:45

hej frida den heter också rotplätt det är en gele svamp du hittar den i barrskog gärna på tallkvistar

0

Hans v E

13 apr 2009 kl. 21:29

Nej det är faktiskt en gelesvamp och den brukar vara gulare.
Den liknar också Onygena - klövsvamp.

0

klas jaederfeldt

14 apr 2009 kl. 00:43

visst ser de ut som klövsvamp, men dessa växer ju inte på träbroar

0

klas jaederfeldt

14 apr 2009 kl. 00:44

eller har jag missförstått dej igen Hans

0

Frida

14 apr 2009 kl. 06:10

Hej på er.

om det är till någon hjälp så ligger träbron över en bäck i ett helt öppet ängslandskap. Inte ett träd (förutom bron) i närheten.

0

Frida

14 apr 2009 kl. 06:18

Hej igen

Jag läste lite om klövsvamp. Den ska ju tydligen endast växa på klövar. Hmm..  Bron används på hösten efter slåttern av både får och kalvar. Skulle det kunna räcka för att svampen skulle trivas? Skickar med en till bild om det är till någon hjälp.

0

Hans v E

14 apr 2009 kl. 08:14

Jag skriver ju bara att den liknar klövsvamp. Så vad är det du kan ha missförstått?
Men jag menar också att - om det är klövsvamp - den kan ha gjort ett undantag i sitt val av substrat. Det kanske ligger något i Fridas berättelse om får och kalvar.

0

Tina Nordberg Kolsva

14 apr 2009 kl. 10:52

De knappsvampar som jag hittade på en gammal planka såg precis ut som Fridas när de blev gamla o torra.Unga och fuktiga var de gula och vackra.

0

Frida

14 apr 2009 kl. 11:10

Hej

och jag som tänkte att det kanske var omogna knappsvampar? Och att det skulle lösa sig om ett tag när de blev äldre?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone