Hej
Hittade dessa i dag på fårbetad naturbetesmark. Är inte så kunnig (men intresserad) av vårskålar, så jag behöver lite experthjälp här. Det är ca 5 dagar sedan snön försvann så de är alldeles “nyuppsprungna”. De var mellan 1-2cm stora. Hoppas på hjälp.
Tack på förhand.
Jag känner till vitmosskålen endast från en stor mosse (Orrmossen) i Nacka/Stockholm. Eftersom dina bilder liknar svart vårskål tror jag på vitmosskål.
Undrar förresten om inte de två är samma art och kan växa i de två biotoperna.
Har du möjlighet att mikroskopera kan du kolla om sporerna är klotrunda och ligger glest. Då är det Pseudoplectania.
Hej igen
Har skickat bilderna till en svampkunnnig och även han funderade på om det kunde vara vitmosseskål. Men jag har varit ute och kikat och det finns ingen vitmossa alls där den växer! Att det ser ut som det på bild 3 är nog en kamera illusion!? Han tyckte även att svart vårskål brukade växa vid lungmossor. Är det någon annan som har lagt märke till det? Så jag kollade även efter lungmossa men kunde inte se någon sådan heller.
Och inte verkar de ha blivit något större än heller. Så det är fortfarande ett stort frågetecken.
Jag är lite nyfiken på markhistoriken i området. Själv har jag bl.a. hittat svart vårskål på murkna granlågor, oftast mossiga, men även sådana utan någon mossa (vid lungmossor har jag aldrig sett dem vad jag minns…).
Om det finns vedrester i marken där efter röjning, ifall det har varit skogsmark, eller åtminstone en delvis trädbevuxen betesmark tidigare, kan det givetvis vara svart vårskål i betesmarken också.
Jag har däremot aldrig sett så kraftigt veckade exemplar som dessa, det gör att jag fortfarande inte är tvärsäker på vad det är…
Hej irene
Nej där har vi inte behövt röjt någonting. Där har varit öppet sedan 1700-talet skulle jag tro. Vissa ställen här är igenväxt med 40-50 åriga granar, men som sagt just där svampen växer är det öppet. Det finns enbuskar men inte idess omedelbara närhet. Där den växer är en liten “kulle” antagligen en övervuxen sten.
Hoppas informationen är till någon nytta!?
Det finns 45 olika arter av vitmossa i Sverige. Kvastmossa brukar väl kännas igen på att “bladen” är böjda åt samma håll som en gammal björkriskvast eller? Det är inte så att Frida tänker på det som brukar kallas “vitmossa”, som används till advetsljustakar och liknande till jul men som egentligen är en lav och heter fönsterlav?
Hej Hans
Jag antar att det är den ljusare mossan på bild 3 som du tar för vitmossa? Det är antingen väggmossa eller husmossa. Vitmossor har alltid platt topp. Svårt att beskriva, men det finns ingen vitmossa där skålsvampen växer!
Det finns gott om vitmossa här på andra ställen så jag vet hur de ser ut:)
Alla kvastmossor har inte bladen åt samma håll. Vågig kvastmossa spretar t.ex. åt alla håll. Nu är det här knappast kvastmossa heller, det var ett hugskott från min sida. Det finns nog många mossor på fårbetade naturbetesmarker som jag inte har någon erfarenhet av.
Vitmosskålen har exakt likadana sporer som svarta vårskålen, så man kan inte skilja dem vid
mikroskopering.
Däremot har jag insett min dåliga mosskunskap och har fullt förtroende för förslaget grusbjörnmossa.
Så antingen är det svart vårskål som går utanför barrskogen eller vitmosskål som går utanför myren.
Den senare ska ha en kort fot, vilken skulle kunna avgöra saken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.