0 545 visningar

35 svar

Vinterskål??

Frida

13 apr 2009 kl. 18:40

Hej

Hittade dessa i dag på fårbetad naturbetesmark. Är inte så kunnig (men intresserad) av vårskålar, så jag behöver lite experthjälp här. Det är ca 5 dagar sedan snön försvann så de är alldeles “nyuppsprungna”. De var mellan 1-2cm stora.  Hoppas på hjälp.

Tack på förhand.

0

Irene A

13 apr 2009 kl. 19:02

Jag är rätt säker på att det är svart vårskål, Pseudoplectania nigrella. Den är för liten och för grund för att vara vinterskål.

0

Frida

13 apr 2009 kl. 19:12

Hej igen

Växer inte svart vårskål i barrskog? Kan den växa i betesmark?

All information är av intresse :)

0

klas jaederfeldt

13 apr 2009 kl. 20:29

svart vårskål är en barrskogssvamp, vänta några dagar och kom tillbaka om de vuxit till sig, din sista bild ser inte riktigt ut som svart vårskål

0

Frida

13 apr 2009 kl. 20:32

Hej

Jag återkommer med nya bilder om de
ev har vuxit till sig om några dagar.

0

Hans v E

13 apr 2009 kl. 21:19

Det verkar väl vara vitmossa de växer bland. Då är svaret givet: vitmosskål! (Pseudoplectania sphagnophila, svarta vårskålens nära släkting). Den sista bilden var fantastisk. Den tar jag till min samling.

0

Frida

14 apr 2009 kl. 06:29

Hej

Det är ytterst lite vitmossa i svampens närhet. Men det kanske räcker? Den växer på en liten kulle i ett annars torrt stagg dominerat landskap. I dess närhet fann jag i höstas stråfingersvamp och Trichiglossum Walteri. Om det kanske är en ledtråd.

0

Hans v E

14 apr 2009 kl. 08:06

Jag känner till vitmosskålen endast från en stor mosse (Orrmossen) i Nacka/Stockholm. Eftersom dina bilder liknar svart vårskål tror jag på vitmosskål.
Undrar förresten om inte de två är samma art och kan växa i de två biotoperna.
Har du möjlighet att mikroskopera kan du kolla om sporerna är klotrunda och ligger glest. Då är det Pseudoplectania.

0

Frida

14 apr 2009 kl. 08:27

Hej

Tyvär har jag själv ingen möjlighet att mikroskopera. Fick hjälp i höstas. Men ska avvakta och se om de blir större eller om de är färdig växta som sagt. Skickar med en vybild från i höstas där de växer.

0

Skogsfrun i Obbola

14 apr 2009 kl. 10:11

Jag kan ingenting om skålar, men lite om mossor. Jag tycker inte det där ser ut som vitmossa. Tyvärr kan jag inte säga vad det är, men hellre någon kvastmossa än vitmossa.

0

hans

klas jaederfeldt

14 apr 2009 kl. 10:29

och finns det inga sporer alls är det troligt att det är Vinterskål, jag mikroskopierade alla ex.på Rix.m. och det var bara 2 st som hade sporer

0

klas

Hans v E

16 apr 2009 kl. 00:17

jo jag vet att vinterskål mognar sent eller inte alls men bilderna och vitmossan talar för vitmosskål

0

Hans v E

EG

16 apr 2009 kl. 06:33

En fråga Vitmosseskål har inte den en kort fot till skillnad från svart vårskål

0

Frida

16 apr 2009 kl. 15:18

Hej igen

Har skickat bilderna till en svampkunnnig och även han funderade på om det kunde vara vitmosseskål. Men jag har varit ute och kikat och det finns ingen vitmossa alls där den växer! Att det ser ut som det på bild 3 är nog en kamera illusion!? Han tyckte även att svart vårskål brukade växa vid lungmossor. Är det någon annan som har lagt märke till det? Så jag kollade även efter lungmossa men kunde inte se någon sådan heller.
Och inte verkar de ha blivit något större än heller. Så det är fortfarande ett stort frågetecken.

0

Irene A

16 apr 2009 kl. 16:15

Jag är lite nyfiken på markhistoriken i området. Själv har jag bl.a. hittat svart vårskål på murkna granlågor, oftast mossiga, men även sådana utan någon mossa (vid lungmossor har jag aldrig sett dem vad jag minns…).
Om det finns vedrester i marken där efter röjning, ifall det har varit skogsmark, eller åtminstone en delvis trädbevuxen betesmark tidigare, kan det givetvis vara svart vårskål i betesmarken också.

Jag har däremot aldrig sett så kraftigt veckade exemplar som dessa, det gör att jag fortfarande inte är tvärsäker på vad det är…

0

Frida

16 apr 2009 kl. 18:57

Hej irene

Nej där har vi inte behövt röjt någonting. Där har varit öppet sedan 1700-talet skulle jag tro. Vissa ställen här är igenväxt med 40-50 åriga granar, men som sagt just där svampen växer är det öppet. Det finns enbuskar men inte idess omedelbara närhet. Där den växer är en liten “kulle” antagligen en övervuxen sten.
Hoppas informationen är till någon nytta!?

0

Stina

16 apr 2009 kl. 19:02

Du är väldigt klok, för att vara så ung Frida:)
Härligt.

0

klas jaederfeldt

16 apr 2009 kl. 20:15

du kan sända mej en om några veckor så skall jag mikroskopiera den åt dej

0

Frida

17 apr 2009 kl. 06:12

Hej Klas

Tack, det ska bli spännande att
få veta vad du kommer fram till.

0

Hans v E

17 apr 2009 kl. 21:59

Men visst är det väl vitmossa runt om svampen på bilderna?!!

0

Frida

18 apr 2009 kl. 09:19

Hej Hans

Nej det är inte vitmossa!

0

Hans v E

18 apr 2009 kl. 10:09

Vad är det då?

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 10:18

Det finns 45 olika arter av vitmossa i Sverige. Kvastmossa brukar väl kännas igen på att “bladen” är böjda åt samma håll som en gammal björkriskvast eller? Det är inte så att Frida tänker på det som brukar kallas “vitmossa”, som används till advetsljustakar och liknande till jul men som egentligen är en lav och heter fönsterlav?

0

Frida

18 apr 2009 kl. 11:04

Hej Hans

Jag antar att det är den ljusare mossan på bild 3 som du tar för vitmossa? Det är antingen väggmossa eller husmossa. Vitmossor har alltid platt topp. Svårt att beskriva, men det finns ingen vitmossa där skålsvampen växer!
Det finns gott om vitmossa här på andra ställen så jag vet hur de ser ut:)

0

Skogsfrun i Obbola

18 apr 2009 kl. 18:19

Alla kvastmossor har inte bladen åt samma håll. Vågig kvastmossa spretar t.ex. åt alla håll. Nu är det här knappast kvastmossa heller, det var ett hugskott från min sida. Det finns nog många mossor på fårbetade naturbetesmarker som jag inte har någon erfarenhet av.

0

Jan A, Uppsala

18 apr 2009 kl. 19:17

Eftersom bäde mossan och skålen växer på mlm naken jord, så kan mossan vara ‘grusbjörnmossa’, Pogonatum urnigerum, en pionjärart, med runda och släta sporhus. Kolla när det kommer sådana!

0

Frida

19 apr 2009 kl. 09:21

Hej

Det är två mossarter på stället.
Oj vad ni är kunniga på mossor, jag får ta med mig mossboken och kika närmare.

0

Frida

19 apr 2009 kl. 13:24

Hej

Har varit ute och kikat lite närmare på mossorna, och det kan mycket väl vara grusbjörnmossa som växer närmast svampen. Och den ljusare tror jag fortfarande är vägg eller husmossa. :)

0

svart vårskål......

Frida

5 jun 2009 kl. 14:33

Hej på er!

Ja nu har Klas kollat den lilla svampen och det var Svart vårskål! Så Irene A Hade rätt från början! Så tydligen kan de göra små utflykter även till betesmark! :)

0

eller vitmosskål

Hans v E

5 jun 2009 kl. 15:05

Vitmosskålen har exakt likadana sporer som svarta vårskålen, så man kan inte skilja dem vid
mikroskopering.
Däremot har jag insett min dåliga mosskunskap och har fullt förtroende för förslaget grusbjörnmossa.
Så antingen är det svart vårskål som går utanför barrskogen eller vitmosskål som går utanför myren.
Den senare ska ha en kort fot, vilken skulle kunna avgöra saken.

0

klas

5 jun 2009 kl. 16:29

den svamp jag fick hade ingen fot

0

Hans v E

5 jun 2009 kl. 22:14

OK

0

hans

klas jaederfeldt

5 jun 2009 kl. 22:32

av någon anledning kunde jag inte svara med mitt namn,men det är ändå jag som skrev det

0

Klas

Hans v E

6 jun 2009 kl. 10:40

Tänkte aldrig nåt annat.

0

Någon

8 jun 2009 kl. 20:22

Hej!
Det var ett bra tag sedan jag var inne på sidan så svaret är sent.
Skickar en bild på svart vårskål och en bild( mindre bra) på vinterskål. Jämför skålens kant och ytan på skålens insida.

0

Sällsynt gäst på sidan

8 jun 2009 kl. 20:49

Här kommer ett sent svar. Bifogar två bilder. 1. Vinterskål 2. Svart vårskål.
Jämför skålens kant och insidans yta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone