Idag köpte jag för första gången i mitt liv ett sådant där svampkit, med mycel till champinjoner.
Nu undrar jag, kan man på något sätt ta lite av mycelet i lådan och kanske frysa in till senare användning?
För i papperet som man fick med, så skulle man bara kunna återanvända lådan till ungefär tre svampomgångar, vilket känns dumt.
Jag är tyvärr inte insatt i hur man sköter sin svampodling. Men teoretiskt kan mycelet växa och leva hur länge som helst så länge det finns tillgång till nytt lämpligt substrat att kolonisera och miljöbetingelserna (fuktighet, temperatur etc.) är de rätta. Förvaring i kylskåp kan kanske fungera om man vill sänka tillväxthastigheten? Jag är osäker, bättre att någon som kan svampodling kan svara på det :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.