Jag undrar om det inte är min gamla “käpphäst”: Triblidiopsis pinastri - fliksprickling. Mycket vanlig på döda grangrenar om våren. Men förbisedd. Den har ett skal som spricker upp och blottar ett ljusgrått hymenium om den fuktas. Hette Tryblidiopsis i Krok & Almquist. Namnet kommer av att den liknar Tryblidium, som har muriforma sporer. Men jag uppfattar dem inte skaftade. Bara omvänt koniska.
Tickan klarar jag inte. Berätta snälla!
Tack Hans för tipset! Det verkar troligare än Gremmeniella (det enda jag kunde komma på, men som väl angriper unga skott..?)
Eftersom de har öppna skålar, men är svarta, är det kanske döda fjolårsfruktkroppar. Ska kolla mer efter såna lite längre fram.
Har en till bild med riktigt flikiga saker…
PS. Tickan är lysticka.
Det är något som inte stämmer här. Dina skålar är antingen inte öppna eftersom man då skulle se ett ljust hymenium utan bara nedsjunkna med “skalet” intakt om det är Triblidiopsis, eller så är det en annan art med svart hymenium. Triblidium kanske? Kolla sporerna.
Nu har jag kollat närmare på de svarta skålarna, och jag tror på fliksprickling. De som jag hittade var helt enkelt inte riktigt mogna än.
På blöta, uppmjukade fruktkroppar gick det lätt att pilla av det tunna svarta skalet, både ovanför hymeniet och på utsidan. Därunder var den blek, med lite beigegrå ton.
I de omogna sporsäckarna fanns sporer med rätt form, och några hade blivit septerade också. (bild 1)
På samma grangrenar fanns det andra saker också.. säkert jättevanliga, som jag först trodde var ett konidiestadium av något, men som också visade sig ha sporsäckar (samt spetsiga parafyser och långa, lätt inkrusterade hår).
Storleken uppskattar jag till ynkliga 0,5-1 millimeter.
Något tips på den? (bild 2)
Alla mikrobilder är tagna i 400x förstoring
Tack igen Hans, det var kul att läsa och känna igen flera detaljer från artikeln i Jordstjärnan från -98!
De “mammiforma” sporsäckarna, en hel del grenade parafyser, och utseendet på sporerna (fast de såg ut att kunna bli något bredare än uppgiften där).
Hittade den här också att jämföra med:
http://www.biodiversity.ac.psiweb.com/papers/rhytukra/tryblidi.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.