0 459 visningar

30 svar

Fototräning..

svampstaff

16 apr 2009 kl. 18:10

är väl det man får ägna sig åt nu i svampfattiga tider.
Gav ädelskogen vid Norra Freberga 2timmar idag, men det finns knappt nåt fotobart tyvärr.

0

svampstaff

16 apr 2009 kl. 18:13

Mer skinn, sen en duvhök som gått en tragisk död tillmötes i ett hönsnät:(

0

svampstaff

16 apr 2009 kl. 18:16

Rabarberna kommer med fart iaf.

0

svampstaff

16 apr 2009 kl. 19:04

Jo visst blommar det som tusan i skogen, frågan är bara när svampen börjar komma?

0

gunhild i Kåddis

16 apr 2009 kl. 21:36

Underbara bilder svampstaff!

0

Fjärilen

Hans v E

16 apr 2009 kl. 21:59

Den där sorgmanteln får man väl kalla glädjemantel!

0

Fjärilen

svampstaff

16 apr 2009 kl. 22:06

Jo det finns visst glädjeämnen i naturen trots svampbrist..

0

Fjärilen

svampstaff

16 apr 2009 kl. 22:16

Vill nån kunnig namnge skinnen är det tillåtet, det är väl egentligen detsighten är avsedd för?
Även om den handlar om allt annat just nu.

0

Fjärilen

Michael Krikorev

16 apr 2009 kl. 23:03

Svampstaff, du kan inte förvänta dig att få förslag på vilka svampar du har på bilderna när du inte ens har frågat. Det skulle också underlätta om du själv ansträngde dig lite för att beskriva var och hur de växte, på vilket trädslag osv.. gärna också vad du själv misstänker att det kan vara för arter.

I första serien finns äggsvamp (Bovista), en intorkad gelésvamp och gissningsvis styvskinn. Och i senaste serien en plattticka.

0

Fjärilen

svampstaff

16 apr 2009 kl. 23:12

Nej Micke jag förväntar mig ingenting längre av din svampguid, av vad man läser nu mera.
Har förstått att man ska vara på ett visst sett, maila dig och skvallra som vissa gör, men jag bryr mig inte, det finns andra forum för mig, då jag vill undra, fråga, eller visa mina alster.

Trodde väl du hade stake nog att stå emot en handfull gnällspikar bara, som inte tillför så mkt. mera än gnäll Micke?
Men,men så är det i livet:)

0

Fjärilen

svampstaff

16 apr 2009 kl. 23:20

Förövrigt gråter jag inte blod, om ingen vill gissa på mina svampar!!
Ger inte skinnen nån speciellt stor prioritet just nu.
Jag inväntar större fynd, och betydligt viktigare saker än några stackars skinn.

0

Fjärilen

svampstaff

16 apr 2009 kl. 23:41

Så du Micke tycker inte jag anstränger mig haha..
Anstränger mig nog mer en dom flesta här på guiden.
Sen att jag inte visar 25 bilder på samma skinn kors o tvärs, tillhör inte min natur. Hittar jag nåt anmärkningsvärt (som jag gjort) brukar det visa sig, varför älta samma skinn/svamp i veckor???
Sen måste du ju själv medge att guiden blivit lite VÄL familjär, för att någon ny ska våga sig hit?
Och det är väl inte tanken från början antar jag?
Men det är väl bättre att stänga av mig, än att ta till andra åtgärder misstänker jag:)

Jag ska sköta mig framöver, men tolererar heller inte vad som helst av vuxna individer.

0

Fjärilen

Trött

17 apr 2009 kl. 00:05

Svampstaff, varför återvänder du hit gång efter annan. Du har ju lovat att du skall hålla dig härifrån. Visa att du är en man och håll dina löften.

0

Fjärilen

Ett fan

17 apr 2009 kl. 04:08

Varför kan inte ni gamla uvar här på guiden inse att det kommer nya förmågor med nya friska fläktar på forumet.Svampstaffs bilder är överlägsna och han hittar svampar som ni andra bara kan finna i böckerna.Maken till hängivet intresse för natur och fåglar får man leta efter.
Men den inre kärnan verkar bara berömma varandra.

0

Fjärilen

Stina i Luddvilka

17 apr 2009 kl. 08:20

Så var det genast taggarna utåt…
Får dock notera att denna inbördes berömmande grupp som finns här är inte trevlig att göra med. Sen har vi denna märkliga grupp som alltid skall hålla med och inte har en egen åsikt. Jag förstår svampstaff i mångt och mycket. Men jag förstår inte varför detta eviga spyande från svampstaff sida. Om man inte får svar är det med stor sannolikhet att ingen vet svaret. Angående bilderna så blir de allt bättre. Fortsätt öva. Lär dig grunderna så kommer de bli bra mycket mer “tittvänligare”. Objekten du hittar är mycket intressanta och skulle bli ännu mer intressanta om de exponeras rätt.

0

svampstaff

klas jaederfeldt

17 apr 2009 kl. 12:28

det finns alldeles för många skinnsvampar i Sverige, och de flesta är mycket lika varandra, helt klart är det arter som måste mikroskopieras, och det av någon som har vana att titta på skinn (jag kan det inte)

0

Christer

17 apr 2009 kl. 18:17

Stå på dig svampstaff, jag håller på dig. Jag läser nästan alltid i detta forum, men gör aldrig några inlägg. Själv tycker jag också att det verkar som det finns en skara som gärna inte vill att nya eller andra ska blanda sig in i olika frågor.

0

svampen

17 apr 2009 kl. 20:01

svampstaff ska bort!

0

svampstaff

17 apr 2009 kl. 20:08

Lycka till.

0

svampstaff

17 apr 2009 kl. 20:10

Nu kanske mr Kriekorev kan gå in och varna vederbörande som skriver med falska nick??!!
Vore ju trevligt.
Häng gärna ut stackarna offentligt oxå:)

0

Lena M

17 apr 2009 kl. 20:36

I ärlighetens namn så har jag inte följt med så bra på sista tiden men läser idag inlägg om att
” gamla uvar ” inte inser att det kommer nya förmågor. Jo det gör de visst. Men de har kanske svarat på samma frågor under många år och så kan de som de lärt upp ta vid och svara på de vanligaste.

Själv hade jag nog hundratals frågor då i början och fick alltid svar och gruppen med ” inbördes beundran ” vilka är det ?

Efter ca 4 år här på forumet så är jag nu mest intresserad av ovanliga arter men blir såklart glad åt goda matsvampar jag hittar.
Jag svarar kanske inte så ofta för jag är väl osäker på att det skall bli fel, men vad jag menar är .
Alla är ju välkommna och det är av varandra vi lär oss eller hur, oavsett ålder och snart börjar det hända mkt. i skog och mark som vi kan delge varandra.

P.s Svampstaff har en fallenhet för svamp / natur / foto och kan han bara lära sig att tygla sitt humör så är han absolut en tillgång, men det är upp till bevis.

Trevlig helg till alla som skall ut i skog och mark men även tiller som måste jobba.

0

LENA

Evus

17 apr 2009 kl. 22:22

Detta var ett mycket bra inlägg, du har så rätt i det du skriver!

Trevlig helg till dig och en massa kramar från

0

LENA

svampstaff

18 apr 2009 kl. 00:31

Sketbra skrivet Lena!
Ställer upp på “upp till bevis”.No problem för mig:)
Men då ska det oxå gälla alla på sajten!
bara i denna tråd finns tre uslingar som skriver under falska nick, Ett Fan,svampen och trötter??
sen bryr jag mig inte om dom rosar mig eller risar mig.
Jag menar att idag loggar jag in på en del andra naturforum, teevliga sådana iofs. där inloggning är obligatoriskt, varför ska det vara så svårt här?

Mitt humör är det inget större fel på Lena, men när man varit ute och slitit i skogen en hel dag, och sen vill visa alster/fråga här, så möts man av en del “miffon” som sitter inne och vet bättre? eller vet allt??
Sånt gör mig förbannad, för dom visar aldrig nåt själva.
Med en inloggning slipper man sånt, för då kan ingen gömma sig, eller spela allan.
Så skramla till en guid med inloggning, så blir nog allt bra till slut för alla.

Mvh/Rickard

0

svampstaff

Trötter

18 apr 2009 kl. 10:23

Några av svampstaffs “trevliga” inlägg:

Ja kryp du till mikael K imorrn din stackare!! Och snyfta lite..Han tar säkert
dig i försvar!Eftersom mr krikorev inte verkar vara av den stabilare sorten!

stick o brinn gubbjäv

Svampplockare är ynkryggar, som flyr samhället, gärna lever på bidrag,
pga. påhittade åkommor.
Oftast finner man dom i övre medelåldern 55+ eler äldre.
Elallergi? eller ischias? eller andra skador som gör att ingen kan plocka
svamp?????

Jag tar superbilder på Ekkrös?JAS tar sämre bilder! vem får allas beundran?
Inte jag, för jag är ung och grön.JAS är underbar! en av dom duktigaste enligt
mig sjäkv(trots min ringa ålder46)För han RÖR sig i naturen, dom flesta som
kommenterar har feta arschlen anser jag.

Fy Fan va lågt!
Inte ett enda svar på mina svampar idag!!
Den typiska svenska lågheten…skäms över er, och över att vara svensk…
fy tusan…men limma ni på varandra.Inte konstigt rödlistade svampar aldrig
kommer i dager!
När ni aldrig släpper fram nya förmågor?utan bara trampar ner dom i dyn!

Ni 40-talister sjunger snart på sista versen..
Ni har varit bäst(enligt er själva)..
Men ironi,humor förstår ni inte..Allt ska vara så seriöst..

Går det för dig?
När du får utlopp för din falskhet!
Orkar inte bry mig längre om dig din krake!!

Så beslutar mig för att lämna sajten för gott nu…
så dom seriösa? får råda igen..

Tänker inte lämna et enda inlägg till på den här fjantiga sajten! Inte en jävla
svamp till ska ni få se…

Hoppas ni som hatar mig så mkt. mår bättre nu då, när jag lämnar sajten..

Tackar för mig, och hoppas ni dunkar ihjäl varann i ryggen ni närmast
sörjande!

0

svampstaff

My

18 apr 2009 kl. 23:07

Men varför går inte trötter och lägger sig?

0

svampstaff

Trötter

18 apr 2009 kl. 23:19

...och My borde krypa in under stenen igen.

0

svampstaff

svampstaff

18 apr 2009 kl. 23:25

Trötter faschinerar mig:) har aldrig förr haft en sån stalker eller beundrare, som lägger ner sån energi på lilla mig:) högst smickrande…Om du vill veta mer eller ha foton eller nåt är min mailadress rfredriksson62@spray.se..
Blir nästan lite blyg, över ditt arbete o forskning om mig:)
Puss på dig, min beundrare.

0

svampstaff

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 23:26

Men gud, ge er någon gång. Nu räcker ju inte Jösses till längre!

0

svampstaff

Bo Reyer

18 apr 2009 kl. 23:30

Det är hög tid för sign. trötter att gå och lägga sig!!!

0

svampstaff

svampstaff

18 apr 2009 kl. 23:34

Förresten saknar jag Bengt sandh?
Har gammelguben gått o blivit “Trötter”:)

0

svampstaff

Bengt Sandh

19 apr 2009 kl. 00:10

Du svampstaff! Du skulle ju lägga av att skriva här. Varför gör du inte det? Dessutom tycks du inte fatta att jag ENDAST skriver under mina inlägg med “Bengt Sandh”. Ni 60-talister tycks inte vara speciellt clever, tacka vet jag oss gamla stötar som är födda på det gyllene 40-talet. VI vet vad vi pratar om.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone