Det tycks ju finnas hur mycket som helst trollhand iaf på Färingsön. Dom växer oftast på samma platser där fågelskådarna håller till med sina observationer. Nästa vecka ska jag kolla ett område nära Drottningholm slott om där finns kungliga troll!
Nu satt du mig på pottan, jag visste inte ens att fet fanns en art som heter sprickborstskinn!
Det finns en lokal där det finns gott om vad jag kalla kantöra men jag har inte kollat in dessa utan enbart trollhanden. Nu är min syn inte så bra att jag tror kunna fixa svaret men kanske kan Micke Krikorev åka ditt och kolla (jag följer gärna med och visa exakt plats). Där finns mycket döda gråvidestammar och området är rena träsket.
Nu när trollhanden har blivit så “vanlig”, så väntar jag bara på att någon också ska hitta den andra arten som ska växa på/med sprickborstskinn, Hymenochaete corrugata. Skinnet är släkt med kantöra, men är helt resupinat och tunnare, kanske också förbisett..? Det ska i alla fall vara funnet i Sörmland och det kan vara lönt att hålla utkik efter det där.
Dina bilder påminde lite om de jag har sett av den andra trollhandsarten, Hypocreopsis rhododendri, men är det kantöra den växer med, så är det säkert den “vanliga” trollhanden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.