Det blev några timmars vårskön rekning idag - inför söndagsexkursionen. Det var inte lika överdådigt många rökpipsvampar som förra året, men vi SÅG iaf c:a 14 st. Här kommer tre av hustruns rökpipbilder och sen två av mina bilder från tvillinggluparna ’Groddammen’ (med liggande gl ekstam) och ’Ekpussen’, båda möjligen ännu blötare än ’Trollkärret’!
Intressant det där Jan.Ser nu oxå att jag letar i för ädla delar av landet.Studerar jag dina bilder ser jag en betydligt surare miljö, än den jag trivs i:)
Då blir det norra östergötland, upp mot närke med sina surträsk jag inte gillar.
Men vad gör man inte för ett fynd av rökpipsvamp?
Gluparna finns i ett iofs rätt så “surt” barrskogsområde på blockig morän, men det finns mycket rika partier i omgivningarna med ek, lind, alm, hassel och en massa kalkgynnade arter - och de gamla glup-ekarna gillar inte SUR miljö, men den är VÅT några månader på våren. De avbildade rökpipsvamparna växer i en miljö med hassel som naturligt får växa och dö och falla till marken - ett krav - och dessutom ek, asp, gran och “lite av varje”. Granen anses bra i sammanhanget, för att den skuggar marken under tidig vår. Och så är det nära till vatten.
Du hittar inte hassellundar i sur miljö, Svampstaff! Och det gör nog ingen annan heller…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.