0 666 visningar

6 svar

På asplåga

NadaL, Umeå

18 apr 2009 kl. 08:35

under barken växer dom här dynor, ca.5o sticken och dom är inte större än 1,5cm i diameter.
Björkdynor eller?

0

NadaL, Umeå

18 apr 2009 kl. 08:42

Vid redigering märkte jag något “gult” under dynorna.
Vad kan det vara?
Och som sist, men inte minst zonticka.

0

Irene A

18 apr 2009 kl. 11:36

På de första bilderna borde det vara björkdyna (fast den inte är så vanlig på asp).

Den andra ser mycket intressant ut! Jag har aldrig sett dynsvampar med gult stroma. Jag funderar på om det kan vara en art i släktet Entoleuca, som har en vit till gulaktig pruina som unga - i så fall Entoleuca mammata, den enda arten i släktet som är känd från Sverige.
I Artportalen kallas den Hypoxylon mammatum, aspdyna. Som äldre blir den gråsvart och får stora peritheciemynningar.

Den kan ev. bestå av ett par olika arter om jag tolkar den här texten rätt:
http://pyrenomycetes.free.fr/entoleuca/html/Entoleuca_mammata.htm

Varför inte maila bilden till Ove Eriksson och fråga vad han tror?
adressen hittar du här:
http://www8.umu.se/myconet/asco/indexASCO.html

0

Alf Pallin

18 apr 2009 kl. 19:08

Hej NadaL. Jag har också hittat gula dynor på asp eller möjligen sälg, liknar mina det du hittat.

0

Elisabeth Bååth

18 apr 2009 kl. 22:01

Intressant! Hittade i år?
Jag kan höra med Ove Eriksson, han är på jobbet då o då.

0

svampstaff

18 apr 2009 kl. 22:33

Nadal med sitt macro:)
Men jag har gjort mitt val nu, det blir en converterX2, och ett tele 50x500 istället, för fågelfoto, det lockar mest, dessvärre kostar det mest oxå, tycker man har för lite nytta av ett macro för 5000 kontra annat.Men snyggt är det NadaL mkt.snyggt.

0

Alf Pallin

18 apr 2009 kl. 23:02

Hittade mina gula “dynor” på påskdagen, kan ta med till Umeå på fredag om dom finns kvar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone