0 466 visningar

10 svar

En underbar morgon

gunhild i Kåddis

18 apr 2009 kl. 20:05

Natten till i dag hade vi 6 minusgrader och i morse kunde jag gå överallt både på gärdena och i skogen på skaren fast det nog är en halvmeter snö. På ställen där jag knappt tar mig fram under sommarhalvåret gick jag nu som på stuggolvet, tror inte jag varit med om nåt liknande förut och dessutom sken solen. Detta var en upplevelse. Jag tänkte på Jan och hans grodor när jag passerade min lilla damm där dom brukar ha vårkonsert. Enda intressanta svamp jag fotade var en nästan förintad skivticka på en björklåga som stack upp ur snön.
Livet kan vara underbart!

0

Jan A, Uppsala

18 apr 2009 kl. 21:11

Du kan ju alltid lyssna på grodor och padda här http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/groda.htm
http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/padda.htm
Vi hoppas få höra vacker, äkta sång i morgon!
Och Gunhild, du har iaf mer snö än vad vi har!

0

gunhild i Kåddis

18 apr 2009 kl. 21:44

Tack Jan det är nog den sista, åkergrodan jag brukar lyssna till, jag tycker att den påminner om orrspelet som brukar höras utifrån sjön på vårisen.

0

svampstaff

18 apr 2009 kl. 21:46

Ja du Gunhild. Själv har jag svårt att förstå er som bor så långt norut?
Vi är bortskämda med tidiga vårar, snöfattiga vintrar, hittade bmbmurklor redan i början av januari här!
Men det är väl ett val vi alla gör, var vi vill bo.
Själv jagar jag ett nytt torp, nämre Linköping och dess ekagar, det lockar mig mest.Finns inget vackrare på jorden, ändå har jag fart runt i otal länder, men inget slår östergötlands ekhagar.

0

En underbar dag

Elisabeth Bååth

18 apr 2009 kl. 21:50

Ja helt fantastisk dag,bara nu snön försvinner! Det närmaste svamp idag var min sparade svampöl från Belgien som jag fick njuta av på verandan.
Shiitakeöl!! Jag njöt!

0

gunhild i Kåddis

18 apr 2009 kl. 21:52

Jag kan förstå dig svampstaff, jag har varit i Skövde och på Kinnekulle och vandrat i ekhagar där är vackert, men är man född norrlänning så är man…
Hoppas bara det fryser på lika mycket i natt då tänker jag vandra tidigt i morgon bitti på snön.
Ska också hälsa på en kompis i Skåne i maj och hoppas då få träffa och bli guidad av Jas så jag har nåt att se fram emot.

0

Bååth

gunhild i Kåddis

18 apr 2009 kl. 21:55

Shiitake, bara namnet ger mig rysningar, jag undrar om jag blir sjuk av ölen också? Vet inte om jag vill prova. Du Elisabeth lånar du ut mikroskop om man går kursen nästa vecka?

0

Gunhild

Elisabeth Bååth

18 apr 2009 kl. 21:58

Klart att vi har mikroskop mm. Vad trevligt om du kommer!

0

Gunhild

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 23:41

Hej Gunhild, maila mig så jag har lite koll på när du kan tänkas dyka upp, jag kanske får reka lite, framförallt om det inte kommer regn snart.

0

Gunhild

svampstaff

18 apr 2009 kl. 23:57

Om du ändå åker till skåne Gunhild? så finns Svampstaff på vägen:) och vad du vill plocka! Säg bara till..

0

Svampstaff/JAS

Gunhild Nyberg

19 apr 2009 kl. 08:06

Jag flyger så det är lite svårt att stanna till på vägen men tack i alla fall svampstaff.
Jag har inte bestämt än när jag ska åka, när är bästa tiden att komma så här på våren?
Nu ska jag ut och gå på skaren det har frusit på i natt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone