0 647 visningar

35 svar

Lite från idag

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:35

En underbar dag våren är verkligen här, tog en tur ut till Råå. Inventerade ett 50tal stora Hasselbuskage, tänkte att det kanske kunde finnas något intressant och kanske Trollhand men nix men vist klack det till men det visade sig vara Läderskål antar jag. Serie 1 lite interiörbilder och 2:a och 3 läderskål.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:36

2an Läderskål, fick faktiskt klättra lite oxå, 3 m. upp i en Hassel!

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:39

3an också Läderskål, jag trodde först att det var Trollhand när jag såg dem lite från håll men jag gjorde inte samma misstag som, vem det nu var som rapporterade den som Trollhand på Artbasen.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:41

En dyna på Hassel, Hasseldyna eller?

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:42

Serie 4 en gammal ticka på Hassel men vilken?

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:43

Serie 5 en lite yngre ticka på Hassel, vilken är detta då?

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:44

Serie 6 samma som serie 5 eller?

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:45

Serie 7 Kuddticka tror jag på Hassel.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:46

Gick lite fort där, här kommer bilderna:)

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:48

Serie 8. Här en myxomycet, Sotägg, om jag inte är ute och seglar, även denna på Hassel.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:51

Serie 9, Samma som i serie 8 fast nu fler och på Fågelbär och i lite olika stadier skall bli kul att följa upp ved som händer med den. Först är hela lite seg sedan blir “skinnet” som en seg hinna och innehållet mjukt på de som är lite svarta har “skinnet” hårdnat betydligt.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:53

Serie 10, något på gammal Asklåga, vad?

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:55

Serie 11, Plommponticka på krikon.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:55

Serie 12 Krikonet:)

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 20:59

Serie 13, En för mig okänd växt, är det någon som vet, den verkade rätt bunden till Hassel.

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 21:02

Här är en bild på en förhatlig rackare, ett stort ogräs som man inte bör komma i kontakt eller åtminstone inte bryta eller göra åverkan på om man inte har skyddskläder och det är mulet. En snabb växande rackare och inte är den lätt att utrota, ett försök som pågått i HBG i många, många år. Vet ni vad det är?

0

svampstaff

18 apr 2009 kl. 21:04

Tjaba Jas!
Om jag får flika in, tror jag nog serie 5 kan vara strävticka?

0

svampstaff

18 apr 2009 kl. 21:05

Björnloka?

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2009 kl. 21:23

Kan tänka sig att du har rätt Svampstaff, vi får väl se vad jag får mer för svar.

0

svampstaff

18 apr 2009 kl. 21:37

Klart jag har rätt:)
Den är en otäcking den där, som tyvärr sprider sig mer o mer i mina trakter oxå.
Låg nästan i koma en sommar för 25år sen, då jag röjde ett buskage för 20spänn i timmen en sommar!?
Satan vad dålig jag var…
Passa era hundar för att stryka emot, dom blir jättedåliga, får utslag mm.

0

svampstaff

18 apr 2009 kl. 23:41

Serie6 snarare zonticka, har en liknande bild rån igår.

0

svampstaff

18 apr 2009 kl. 23:49

Du har en överexponerad kamera Jas! om jag får gnälla lite oxå:) Kör du på autofokus eller manuell fokus? ställ annars in kameran på 1/160 i solljus.
Vi ska lära varann tycker jag.
Autofokus är för amatörer, ch det är ju inte vi eller hur?

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2009 kl. 00:08

Ja du Richard, att lära av varandra det är väl vad forumet går ut på eller borde gå ut på! Det är ju rätt besvärligt med solljus och skugga och få till rätt exponering. Jag strävar alltid efter att köra manuellt och då med bländare 5,6 och sedan jobbar jag med tiden därefter, idag när jag använde mitt macro så blev det B 5,6 och 160/sec. Ibland låter jag faktiskt kameran bestämma, kör på program då och ibland oxå på auto vilket ibland är nödvändigt då det är trångt att komma åt om du förstår vad jag menar med det, däremot kör jag sällan med autofocus, bara där det är svårt att komma åt. Mina 18 - 135mm. & 16 - 85mm. är ju lite ljuskänsligare och där blir det betydligt snabbare tider men så kör jag ju på 1600 ISO oxå. I morgon skall jag ut och prova min nya Nikon D90 som kom med posten idag:)

0

Helena i Lund

19 apr 2009 kl. 07:26

Blomman i serie 13 är vätteros! Här finns lite att läsa om den!http://runeberg.org/nordflor/125.html

0

Skogsfrun i Obbola

19 apr 2009 kl. 08:23

Jag tror att även 4:an är kuddticka. De hattbildande tickorna gör mig förvirrad. Strävticka på 5:an var inget dumt förslag. När det gäller 6:an så håller jag med om att hattarna på ovansidan påminner om zonticka, men de brukar bilda mer distinkta hattar, inte vara så hopkletade och nedlöpande. Således - förvirrad.

0

Skogsfrun i Obbola

19 apr 2009 kl. 08:24

Vilken underbar bild på det blommande krikonet förresten. Det är något i den stilen som jag hoppas av det plommonträd som vi planterade i fjol…

0

Hans-Åke

19 apr 2009 kl. 08:36

aldyna på hassel

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2009 kl. 08:45

Tack Helene, jag har mig veterligen aldrig sett den innan och har faktiskt förväxlat Vätteroten med Tallört som jag sett rätt mycket av norröver. Nu vet jag bättre:)

Till Skogsfrun kan jag bara säga att jag är oxå förvirrad på dessa tickor. Jag trodde att jag hade med Sammetsticka att göra på 5an & 6an på 4an ser man en bit av en hatt på bild 2 och den är zonerad?

0

Skogsfrun i Obbola

19 apr 2009 kl. 08:52

Frågan är om 4:an skulle kunna vara sälgticka? De har ofta små hattar som är lite lika vedtickans. Jag har bara sett sälgticka på sälg, men tittar jag i böckerna så ser jag att den går på andra lövträd också.

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2009 kl. 09:23

Kan nog vara Sälgticka, det var vad jag trodde det som syns till höger om Sotägget på denna bild var, det fanns gott om dessa förfallna tickrester som jag antog var just Sälgtickor, eller har jag fel?

0

Irene A

19 apr 2009 kl. 09:36

Några förslag,

4. sälgticka
6. sammetsticka
7. ser inte ut som kuddticka, men jag är inte hemma på de sydliga Phellinusarterna. Buskticka eller någon av rosttickorna?

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2009 kl. 19:49

Hej Irene A, tror du på Sammetsticka på 5an oxå? Tack alla för ert engagemangen:) Ingen som har något på serie 10, det på Asklågan? Bilderna från Asklågan.

0

"JAS" Helsingborg

21 apr 2009 kl. 22:26

Kan det vara Biscogniauxia nummularia, Platådyna på serie 10?

0

"JAS" Helsingborg

23 apr 2009 kl. 09:13

Ingen som vet något om mina?

0

Irene A

23 apr 2009 kl. 10:14

10 är väldigt lik Biscogniauxia nummularia, men vad jag har förstått ska den bara växa på bok. Är du säker på att det är en asklåga? Bäst att låta Sven-Åke titta på den i alla fall…

0

"JAS" Helsingborg

24 apr 2009 kl. 10:16

Finns ingen bok i närheten, Ask, Alm, Hassel, Hägg, Ek, enstaka Asp men inte i närheten och krikon. Tack Irene, får kolla med Sven-Åke.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone