En underbar dag våren är verkligen här, tog en tur ut till Råå. Inventerade ett 50tal stora Hasselbuskage, tänkte att det kanske kunde finnas något intressant och kanske Trollhand men nix men vist klack det till men det visade sig vara Läderskål antar jag. Serie 1 lite interiörbilder och 2:a och 3 läderskål.
Serie 9, Samma som i serie 8 fast nu fler och på Fågelbär och i lite olika stadier skall bli kul att följa upp ved som händer med den. Först är hela lite seg sedan blir “skinnet” som en seg hinna och innehållet mjukt på de som är lite svarta har “skinnet” hårdnat betydligt.
Här är en bild på en förhatlig rackare, ett stort ogräs som man inte bör komma i kontakt eller åtminstone inte bryta eller göra åverkan på om man inte har skyddskläder och det är mulet. En snabb växande rackare och inte är den lätt att utrota, ett försök som pågått i HBG i många, många år. Vet ni vad det är?
Klart jag har rätt:)
Den är en otäcking den där, som tyvärr sprider sig mer o mer i mina trakter oxå.
Låg nästan i koma en sommar för 25år sen, då jag röjde ett buskage för 20spänn i timmen en sommar!?
Satan vad dålig jag var…
Passa era hundar för att stryka emot, dom blir jättedåliga, får utslag mm.
Ja du Richard, att lära av varandra det är väl vad forumet går ut på eller borde gå ut på! Det är ju rätt besvärligt med solljus och skugga och få till rätt exponering. Jag strävar alltid efter att köra manuellt och då med bländare 5,6 och sedan jobbar jag med tiden därefter, idag när jag använde mitt macro så blev det B 5,6 och 160/sec. Ibland låter jag faktiskt kameran bestämma, kör på program då och ibland oxå på auto vilket ibland är nödvändigt då det är trångt att komma åt om du förstår vad jag menar med det, däremot kör jag sällan med autofocus, bara där det är svårt att komma åt. Mina 18 - 135mm. & 16 - 85mm. är ju lite ljuskänsligare och där blir det betydligt snabbare tider men så kör jag ju på 1600 ISO oxå. I morgon skall jag ut och prova min nya Nikon D90 som kom med posten idag:)
Jag tror att även 4:an är kuddticka. De hattbildande tickorna gör mig förvirrad. Strävticka på 5:an var inget dumt förslag. När det gäller 6:an så håller jag med om att hattarna på ovansidan påminner om zonticka, men de brukar bilda mer distinkta hattar, inte vara så hopkletade och nedlöpande. Således - förvirrad.
Tack Helene, jag har mig veterligen aldrig sett den innan och har faktiskt förväxlat Vätteroten med Tallört som jag sett rätt mycket av norröver. Nu vet jag bättre:)
Till Skogsfrun kan jag bara säga att jag är oxå förvirrad på dessa tickor. Jag trodde att jag hade med Sammetsticka att göra på 5an & 6an på 4an ser man en bit av en hatt på bild 2 och den är zonerad?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.