0 335 visningar

12 svar

Följ med till våren

"JAS" Helsingborg

19 apr 2009 kl. 20:25

Jag tar svampen en annan dag, nu får ni följa med på en liten tur ut i vårskogen och ingen svamp då:) Jag hoppas det är ok!?

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2009 kl. 20:26

Gud vad det doftar och kvittrar :))

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2009 kl. 20:27

I träden spritter det oxå, inte bara i mig :)))

0

Tina Nordberg Kolsva

19 apr 2009 kl. 21:07

Härligt, tack för den underbara resan.

0

klas jaederfeldt

19 apr 2009 kl. 21:29

om några veckor är jag ikapp

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2009 kl. 22:19

Nej Klas, du kan aldrig komma ikapp så länge du bor där du bor, vi ligger alltid före fram tills i höst då ni går om och vi dröjer kvar.

0

Tina Nordberg Kolsva

20 apr 2009 kl. 08:13

Så sant JAS. :)

0

Lena M

20 apr 2009 kl. 08:22

Vad härligt det ser ut speciellt vitsippsskogen, tider skola komma till oss andra också, vi väntar.

0

Bo E

20 apr 2009 kl. 13:31

Så fint!

Är det bokskog, tycker de stora träden med släta stammar liknar bok?

Är stenarna nån fornlämning?

0

"JAS" Helsingborg

20 apr 2009 kl. 22:28

Bokskog ja, fornlämning nej.

0

Bokskog ja, fornlämning nej

Bo E

21 apr 2009 kl. 14:26

Jag tycker det ser lite märkligt ut med den stenansamlingen i en annars ganska stenfri miljö, skulle nog ha gissat på ett odlingsröse, men du har ju sett platsen i verkligheten och då kanske den ger ett annat intryck.

0

"JAS" Helsingborg

21 apr 2009 kl. 15:09

Nej det är inget gammalt odlingsröse men kanske någon bonde på 1900 talet har röjt litedet kan till och med vara sten från byggnationen av Välaköpcetrum, det finns en stengärdsgård i ena änden av området kanske ett 100tal år gammalt. Området är egentligen inget speciellt, ligger inklämt mellan Väla köpcentrum, Ödåkra och en Betongfabrik lite odlingsområden i nordost och gamla E4an i sydost. varför jag har hittat hit beror på att jag inte pallade följa med mina damer på köpcentrat utan hellre tillbringade lite tid i denna som jag såg det “skitskog” men här hittade jag både det ena och andra och en liten del ser ut som på mina bilder. Det är gott om Judasöron, Ostronmussling, Porslinsnagelskivling, Skålsvampar, Slemsvampar och en hel del andra intressanta saker som det jag hittade i söndags Vår/sommarticka och en dyna på Hägg som jag inte får svar på. Men inga sten/järnålders rösen är det här.

0

Bo E

21 apr 2009 kl. 15:20

Ok, det blir som sagt tydligare när man är på plats.
Tyckte det såg så fritt ut runtomkring att stenarna mycket väl kunde vara lagda av människohand, kanske av en bonde för tusen eller hundra år sedan, men visst, det uppstår ju typ “röjningsrösen” även i nutid.

Vackra vårbilder från “skräpskogen” i alla fall.
Köpcentrat är vi ju som bildbetraktare lyckligt omedvetna om i alla fall…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone