0 450 visningar

18 svar

skålar

Frida

20 apr 2009 kl. 14:53

Hej!

En fråga, hur ser man skillnad på
sippskål och hängeskål?

0

Frida

20 apr 2009 kl. 15:05

Hej

Är detta sippskål? De växte rikligt i vitsipperik ängsmark som jag håller på att krattar nu.

0

Irene A

20 apr 2009 kl. 16:52

Det är säkert sippskål på dina bilder.
Att skilja den från hängeskål är inte svårt, eftersom sippskålen är parasit på sipprötter och sitter relativt hårt och djupt rotad i marken, medan hängeskålen växer på bl.a. alhängen ovanpå marken. Hängeskålarna brukar vara mindre och blekare i färgen också.

Det finns en del Sclerotinia-arter som liknar sippskålen i form och växtsätt, men de har betydligt mindre skålar.

0

klas jaederfeldt

20 apr 2009 kl. 18:09

dessutom så kommer sippskålen ur ett sclerotium, en liten svart knöl, som om man klyver den är vit innnuti

0

Frida

20 apr 2009 kl. 18:13

Hej

Tack för hjälpen!
Ska kolla “knölen”.

0

är osäker

klas jaederfeldt

20 apr 2009 kl. 18:14

men svampen på bilden liknar mycket den som Ryman/Holmåsen har som Odonskål Monilinia megalospora

0

är osäker

Frida

20 apr 2009 kl. 20:04

Hej Klas

Hur kollar jag om det ev är det?
Ska kolla imorgon på “knölen”. Ska jag kika efter något speciellt om det skulle va odonskål?

Tack på förhand

0

är osäker

Irene A

20 apr 2009 kl. 20:26

Till att börja med ser du säkert om det är odonmarker där de växer..

Sen finns det strå- och starrskålar som kan vara snarlika också. De växer på säv, starr, fryle, ull m.m. :-)

0

är osäker

Skogsfrun i Obbola

20 apr 2009 kl. 21:44

Ännu en ny värld som öppnar sig… Snön smälter och smälter, snart ska jag leta skålar!

0

Tranbärsskål

Hans v E

20 apr 2009 kl. 23:51

Jag tror dina svampar växer på mumifierade tranbär eftersom de växer bland vitmossa. Inte är det sippskål i alla fall. Svampen heter Monilinia oxycocci och “sklerotiserar” tranbären i stället för att bilda egna sklerotier.

0

Frida

21 apr 2009 kl. 08:10

Hej

Uteslutning: Ingen al, ingen vitmossa!
Men sen blir det klurigare, det växer vitsippor,odon,starr och fryle!!
Misslyckades med försöket att hitta “knölen”. Det är minus ute just nu så svampen jag försökte gräva upp gick av, men jag försökte pilla i jorden med en kniv men hitta ingen svart knöl.
Skickar med en bild brevid en tändsticksask så ni ser storleken.

Någon som vågar gissa på något?

0

Frida

21 apr 2009 kl. 09:29

Hej

Glömde skriva inga tranbär.

0

Frida

21 apr 2009 kl. 10:41

Hej igen

Var just ute och prova igen, och den här gången lyckades jag få upp Knölen! Så då antar jag att det är sippskål? Eller?

0

Frida

21 apr 2009 kl. 15:39

Någon som vet?

0

klas jaederfeldt

21 apr 2009 kl. 16:42

jag e inte så bra på skålar, men det verkar som om det föreslagna släktet Monilinia inte skall ha sklerotier, däremot så är det flera släkten och arter än sippskålen som har det, så just det kanske inte är en bra detalj

0

Hans v E

21 apr 2009 kl. 21:51

Jag har tydligen totalt missat hur vitmossa se ut!

0

"JAS" Helsingborg

21 apr 2009 kl. 22:06

Håller med Hans, jag trodde oxå att det var vitmossa och absolut på andra bilden så jag tänkte, - Nja knappast Vitsippemark och då knappast sippskål men det är väl makrobilderna som gör att den lilla mossan ser ut som vitmossa antar jag!? Jag är inget vidare på skålar heller men om jag kollar de bilder jag har på Sippskålar så verkar Fridas skålar mer utdragna mina är betydligt plattare.

0

Frida

22 apr 2009 kl. 06:28

Hej

Det ser extra mossig ut nu innan växligheten kommit igång ordentligt. Men på sådan här mager ängsmark är täcket av mossa rikt. Det är mängder av olika mossor som samsas om ytan, men som sagt ingen vitmossa just här.
Jag lovar att tala om ifall det är vitmossa med om jag skickar in någon mer svamp fråga. Markens beskaffenhet kan ibland ändra sig här på bara några meter allt från torrt till sankt, eller magert till rikt. Så ibland är det svårt att beskriva marktypen. Men efter som jag känner marken väl, och kan den vanliga floran (ej kunnig på svamp ännu) så får jag utgå från det när jag beskriver marktypen. :)

0

Frida

22 apr 2009 kl. 06:35

Hej igen

På bild nr 1 syns tydligt närheten till odonstänglen. De är ej större pga av att det är ängsmark så det är slaget där förra sommaren och djuren har efterbetat på sensommaren/hösten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone