Det är säkert sippskål på dina bilder.
Att skilja den från hängeskål är inte svårt, eftersom sippskålen är parasit på sipprötter och sitter relativt hårt och djupt rotad i marken, medan hängeskålen växer på bl.a. alhängen ovanpå marken. Hängeskålarna brukar vara mindre och blekare i färgen också.
Det finns en del Sclerotinia-arter som liknar sippskålen i form och växtsätt, men de har betydligt mindre skålar.
Hej
Uteslutning: Ingen al, ingen vitmossa!
Men sen blir det klurigare, det växer vitsippor,odon,starr och fryle!!
Misslyckades med försöket att hitta “knölen”. Det är minus ute just nu så svampen jag försökte gräva upp gick av, men jag försökte pilla i jorden med en kniv men hitta ingen svart knöl.
Skickar med en bild brevid en tändsticksask så ni ser storleken.
Någon som vågar gissa på något?
Håller med Hans, jag trodde oxå att det var vitmossa och absolut på andra bilden så jag tänkte, - Nja knappast Vitsippemark och då knappast sippskål men det är väl makrobilderna som gör att den lilla mossan ser ut som vitmossa antar jag!? Jag är inget vidare på skålar heller men om jag kollar de bilder jag har på Sippskålar så verkar Fridas skålar mer utdragna mina är betydligt plattare.
Hej
Det ser extra mossig ut nu innan växligheten kommit igång ordentligt. Men på sådan här mager ängsmark är täcket av mossa rikt. Det är mängder av olika mossor som samsas om ytan, men som sagt ingen vitmossa just här.
Jag lovar att tala om ifall det är vitmossa med om jag skickar in någon mer svamp fråga. Markens beskaffenhet kan ibland ändra sig här på bara några meter allt från torrt till sankt, eller magert till rikt. Så ibland är det svårt att beskriva marktypen. Men efter som jag känner marken väl, och kan den vanliga floran (ej kunnig på svamp ännu) så får jag utgå från det när jag beskriver marktypen. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.