Jag tror att jag hittat rävticka. Den växer taktegellagd på en asplåga och ser nästan ut som en borstticka fast brun och zonerad. På samma asp växte björkmussling. Har tyvärr ingen sladd med till kameran så jag kan inte lägga in bilden. Brukar rävtickan vara fin så här i slutet på vintern?
I samma område tittade jag till mina rosentickor på en raserad lada av gran.
Jag tycker det är svårt, både att bedöma och förklara “vanlighet”...
Man kan jämföra med arter som är likvärdiga när det gäller svårigheter att artbestämma och antal fynduppgifter.
Med tanke på att rävtickan har klassats som en signalart, och därmed har blivit extra flitigt rapporterad, skulle jag kunna uttrycka det så att den är ungefär hälften så vanlig som exempelvis lysticka och cinnoberticka…
Rä‘vtickan växer nästan uteslutande på asp, som riktigt ung är svampen mer eller mindre gul, och är ganska lik unga altickor, sedan blir den rävröd, och ännu senare mörröd/brun. det som kännetecknar Rävriskan är att den närmast substratet (det den växer på) har en mycelkärna, har annan struktur än resten av svampen ,syns bäst när man klyvt tickan, denna mycelkärna ger även svampen en annan form än altickan
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.