0 1239 visningar

16 svar

Utanför ämnet - riv/bitsår

Tanja i Gagnef

20 apr 2009 kl. 17:56

Det här är utanför ämnet men då jag vet att denna sida kryllar av naturmänniskor kanske jag kan få svar. Min dotters katt har blivit attackerad av något större djur. Den har kraftiga riv/bitmärken på länden. Veterinären tror att det kan vara en hund eller en stor rovfågel. Min dotter bor visserligen nära skogen men det är ett välbefolkat område med mycket rörelse så jag tror inte att det kan vara t.ex. lodjur, men kanske en rovfågel. Nu min fråga - är det någon som vet vart vi bara av ren nyfikenhet kan skicka ett foto på katten för att få tips om vad som attackerat honom?
(Katten är moloken och avskyr sin strut på huvudet men han kommer tack och lov att bli bra)

0

Bo Reyer

20 apr 2009 kl. 18:34

Har du helt uteslutit svampangrepp? Mur-klorna kan vara väldigt vassa!

0

Tanja i Gagnef

20 apr 2009 kl. 18:58

aha-ha-ha-ha!!!!!

0

Stefan hbg

20 apr 2009 kl. 19:33

Min katt fastnade i ett plastöverdraget armeringsjärn i trädgården, ni vet ett sånt där för klättrande växter. Det sticker ut lite “piggar” på sidorna så hon blev klämd mellan det och en liten trädstam jämte. Liknade verkligen ett rovdjursangepp efter det att hon försökt ta sig loss.. Tur man hörde hennes skrik.
Så ibland kanske det inte är vad man tror.

0

Gula

20 apr 2009 kl. 19:56

Hmmm… varför inte grävling?? Dom finns nära (mycket nära ibland!) bebyggelse och hugger katter över ryggen så det blir två hål! Katter är ju tyvärr väldigt nyfikna av sig och går gärna och snusar i grävlingens gryt…

0

Tanja i Gagnef

20 apr 2009 kl. 20:39

Vi tänkte på grävling, men det ser inte riktigt så ut (som jag tror att det skulle se ut alltså) Det är fyra hål i bredd på länden, som man skulle kunna tänka sig en kraftig tass eller kraftiga rovfågelsklor kanske. Det kanske inte går att klura ut, jag var mest bara nyfiken. De har haft lite problem med lösspringande hundar i området och min dotter är orolig att någon av dem är agressiv eftersom hon har ett litet barn. Är det ett vilt djur är de ju skygga för människor i alla fall till skillnad från tamhundar.

0

svampstaff

20 apr 2009 kl. 20:56

Kan vara mård oxå! den dödade två av mina katter samtidigt för 20år sen.

0

svampstaff

20 apr 2009 kl. 20:58

Katterna hade som du säger två till fyra små hål (fast i halsen) där dom biter fast, tills katten kvävs till döds.

0

Skogsfrun i Obbola

20 apr 2009 kl. 21:56

Rovfåglar har bara tre klor framåt, en bakåt, så om det är fyra hål i bredd är det nog snarare en tass. Allt efter storleken hund, lo, räv—eller en annan katt! Våra katter blev illa sargade av andra katter när vi var nyinflyttade.

0

"JAS" Helsingborg

20 apr 2009 kl. 22:16

Varför inte räv, här i HBG i området där jag bor har jag sett till räv vid flera tillfällen och de kan väl gå rätt illa åt en katt.

0

BirgittaD

20 apr 2009 kl. 22:18

Hej
Katter är ett gissel. Tyvärr lär man sig att älska dom över nästan allting annat. Vår katt fick vi ta till vetrinär och få sövd 3 ggr förra åtet och är hon ute men än 90 minuter går vi ut och letar, snacka om curlingföräldrar till katt.

0

Skogsfrun i Obbola

20 apr 2009 kl. 22:22

Jag vet inte om jag är helt fel ute, men av någon anledning har jag en känsla av att kattdjur mer än hunddjur använder sig av tassen som vapen—att hunddjur förlitar sig mer på tänderna. Ligger det något i detta?

0

Tanja i Gagnef

20 apr 2009 kl. 22:47

Skogsfrun - ja, jag tror också att det är så, därför känns det ändå inte riktigt som att det skulle vara en hund eller en räv. En annan katt är det inte, det är alldeles för stora och åtskilda sår.
Birgitta - jodå jag vet, både min dotter och jag är curlingföräldrar - till våra katter ;-)
Tack allihopa för förslag ni kommit med, det är nog omöjligt att få reda på vad som skadat honom men han kommer att få utegångsförbud en längre period nu…!

0

"JEF"

21 apr 2009 kl. 01:02

Jag tror att det mycket väl kan vara ett ungt lodjur som sargat din katt. Vid våran gård har det ett flertal gånger passerat lodjur helt nära, trots att det alltid är mycket liv och rörelse här. De yngre djuren är inte alltid så skygga som många tror. Om det varit ett äldte lodjur tror jag inte katten skulle klarat sig. Tur att det trots allt verkar ha gått bra den här gången.

0

Bild på katten

Jenny

21 apr 2009 kl. 14:04

Här kommer en bild på katten i fråga! Nån som sett något liknande?

0

Tanja i Gagnef

21 apr 2009 kl. 20:32

Ursäkta om jag är tjatig - men nu har Jenny lagt in en bild på skadorna på katten. Är det någon som har sett nåt liknande och har en idé om vad som attackerat honom?

0

Enelie, Linköping

22 apr 2009 kl. 23:46

Hej Tanja!
Jag tycker att det ser ut som katten har fått en abscess (varansamling under huden).
Om de får en abscess så blir klös och bithål svullna och uppspruckna. Det gör att de ser ut att komma från en mycket större klo eller huggtand.
Det kan därför kanske vara en annan katt som har orsakat skadorna även om de ser stora ut nu. Du var tveksam till att det kunde vara en annan katt p.g.a. hur märket såg ut så det är bara en gissning från min sida.

(Jag har haft två katter som jag har fått åka in med ideligen till veterinär p.g.a. detta. Märken kan se väldigt konstiga ut ibland.)

Katter kan ganska lätt få detta (abscess)av slagsmål eller hugg av bytesdjur.
Men om katten får det ofta och även vid lindrigare skador så kanske man även bör kolla upp katten.
Det verkar ju inte aktuellt med just den här katten .

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone