Serie 2. först trodde jag att det var några tidiga Vitsprödingar sedan någon skölding men nej jag fixar den inte. Växtplats gammal murken gren antingen Ask, Asp, Hägg eller Al, ni ser ju själva hur den ligger i ett hål efter en vidfälla med vatten stående i. träden i vindfällan är av de arter som jag angivigt. Tyvärr ingen vattenflaska med så jag smakade inte på den och mitt luktsinne är inte helt tillfredsställande:(
1 Ja, jag har faktiskt sett vitspröding se ut så där.
2 Vad i hela friden, har de inga skivor?! Är det unga stentickor?!
3 Snygga ansikten på sista bilden. Babian på en fot t.v. och lejon nere t.h.
4 Det är nog ingen parasit på dynorna, jag tror det är vita sporer som kommit ut ur peritheciemynningarna.
6 Cinnobergömming som jag inte heller sett den. Sjunker perithecierna ihop och blir skålar?
Hej Hans! Vad menar du? Att det skulle vara Vitspröding i serie ett! Jag syftade på serie 2 men du ser ju själv att det blev ett ? när jag tittade under hatten. Jag kanske får kolla upp den om några dagar och se vad som hänt med dem. När det gäller Cinnobergsgömmingen så fick jag för mig om att de har spruckit upp och torkat och blivit som skålar. Ja dessa ansikten hade väl platsat i tråden “väsen” eller hur.
Ok, jag tänkte inte på Vitspröding i första men nu när jag har kollat med andra bilder och på kollektet så stämmer det bra. Sommarticka eller (Vårticka) som Klas oxå kallar den verka oxå stämma. Jag bugar och tackar er båda för hjälpen. Då återstår egentligen bara “dynan” på Häggen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.