0 353 visningar

11 svar

Altickan har en granne, men vem är grannen?

anithau

21 apr 2009 kl. 17:33

Bild 1 - resupinat alticka
Bild 2 - Okänd granne

Kan någon tipsa mig om vad det kan vara. Har letat men hittar inget lämpligt.
Tack på förhand.

Det kommer lite annat

0

anithau

21 apr 2009 kl. 17:35

Jag har inte tidigare sett festligare kantöra än detta.

0

Tina Nordberg Kolsva

21 apr 2009 kl. 18:05

Vad gosiga de ser ut.

0

HansÅke

21 apr 2009 kl. 18:42

det kan vara kantörsporing på kantöra

0

gunhild i Kåddis

21 apr 2009 kl. 18:58

Underbara bilder Anitha!
Kantörat verkar ha en viktig uppgift i att förbereda veden (vitröta) för efterföljande svamparter som trollhand och kantörsporing (Antrodiella americana) som växer på döda fruktkroppar av kantöra (Naturen i Osaby, inventering 2005) och vedmjölmussling (Clitopilus hobsonii) som också växer på kantörat (Svampar i Närke 1977-2008)

0

anithau

21 apr 2009 kl. 19:03

Tack för Era svar.

Gunhild, hela kantörat verkade var färskt.
Jag bifogar en bild som visar lite mer.

0

hans-Åke

21 apr 2009 kl. 19:11

vad kul att du studerat svampar i närke boken alltså utgiven av k g nilsson var du i götabro i höstas på mykologveckan

0

Hans-åke

21 apr 2009 kl. 19:16

har du hittat altickan på hassel kan vara hasselskål men inte säker svårt på bild

0

Irene A

21 apr 2009 kl. 20:20

Altickans granne är en Nectria av något slag
-och utväxterna på kantörat är nog egna hyss som kantörat har för sig. Början till hattbildningar tycker jag att det ser ut som.

0

anithau

22 apr 2009 kl. 06:17

Tack för alla svar.

0

"JAS" Helsingborg

22 apr 2009 kl. 09:14

Hittade dessa gamla Cinnobergömmingar häromdagen och de påminner mycket om din “granne” fast dina inte sitter i så väl avskiljda grupper. Och som vanligt har Irene antagligen helt rätt.

0

JAS!

anithau

22 apr 2009 kl. 09:45

Jag håller med dig.
De påminner om varandra.
OCH, Irene har säkert rätt. Det brukar hon ha.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone