0 767 visningar

18 svar

Största svampen?

Ulrika

14 jul 2006 kl. 07:42

Jag ser att det nedan skrivs om goliatmusseron som ju är rätt stor.

Jag undrar nu vilken art som egentligen förtjänar epitet “sveriges största svamp”? Jag syftar då på hattdiameter.

Kan stolt fjällskivling eller kungschampinjon ligga bra till??

0

Lena M

14 jul 2006 kl. 07:57

Om du pratar om matsvampar så är nog stolt fjällskivling störst, här i mellansverge.

0

cobran

14 jul 2006 kl. 09:27

Jättetrattskivlingen är en annan kandidat va?

0

Ulrika

14 jul 2006 kl. 10:09

För mig går det bra både med matsvampar och icke matsvampar.

Samtliga svenska arter tycker jag bör ingå.

0

Affe

14 jul 2006 kl. 13:20

Fjälltickan blir ju ganska så rejäl…

0

Bo E

14 jul 2006 kl. 13:36

Svaveltickan blir rejäl. i alla fall till vikten. Sen är det kanske fusk att räkna en hel klase som väl egentligen är flera svampar som liksom växer på varandra.
Annars blir den väldigt stor den också.
Har sett väldigt stora, för mig okända, tickor på träd också. Kan vara fjällticka då?

0

Bo E

14 jul 2006 kl. 16:01

Jätteröksvampen ligger5 bra till!

Kolla andra länken som fd amanuensen Klas J lagt upp under “hemsidor”!

0

Bo E

14 jul 2006 kl. 17:46

Nu börjar semestern!
Hurra!
Mer tid för svampplockarpromenader!

Ha en bra sommar alla här på forumet!

Tittar väl in nån gång med en liten rapport eller så!
Få se om man hittar nåt riktigt stort…?

0

Evus

14 jul 2006 kl. 18:13

Ha det så skönt på semestern…hoppas bara att det blir lite mer regn, så du kan hitta någon svamp. I.of. jag vet ju inte var du bor/ska, men här behövs i alla fall regn….mycket.

0

Irene A

14 jul 2006 kl. 18:45

Den största svampen jag har sett i verkligheten, var en jätteröksvamp, en nittonkilosblaffa som fanns på en svamputställning i Visby för ett antal år sen.

0

Affe

15 jul 2006 kl. 01:36

19 kilo…...
OJ!!!

0

Lena M

15 jul 2006 kl. 07:12

Fjällig taggsvamp kan också bli rejält stor.

0

Bo Reyer

15 jul 2006 kl. 09:24

Finns 19-kilosblaffan kvar, eller har den gått upp i rök???

0

Irene A

15 jul 2006 kl. 10:04

Originalet gick upp i rök, men innan svampen säckade ihop, gjordes en kopia av den i gips, och den finns nog kvar någonstans i Visby. Det var det näst största exemplaret av jätteröksvamp som hittats i världen hittills - jag tror det var hösten 1997.

0

klas jaederfeldt

15 jul 2006 kl. 11:31

ja den slog riksmuseets med några kg

0

Joachim Krumlinde

15 jul 2006 kl. 18:52

Det finns en gamal notering på 14 kg 7 hg från Vinninge i Skåne (Waldemar Bülow). Det fyndet är väl cirka 100 år nu.

0

Lena M

15 jul 2006 kl. 19:04

Notering på vad då ?
Jätteröksvamp ?
Med största svampen trodde jag att det menades omfång, inte vikt, men det är klart, vägde den 19 kg så var den ju också stor.

0

Joachim Krumlinde

15 jul 2006 kl. 20:47

Ja, just det. Jätteröksvamp. Räknat per vikt, så är det nog den största svampen.

0

Tina

15 jul 2006 kl. 21:53

Hej,
hade en jättetrattskinling på 57 cm i diameter
i trädgården för ett par år sedan.
Den växte under en gammal silvegran.Det regnade veckor i sträck då.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone