Hej alla svampkunniga!
Är det så att all svamp är beroende av andra växter eller växtdelar? Kan då svampens utseende påverkas av sin omgivning? Kanske en lite konstig fråga, men jag tänkte eftersom växter t.o.m kan ändra färg pga näringstillförseln. Även storleken på växter påvärkas ju mycket av vart den växer, så jag undrar om och hur svampar kan påverkas?
Bilden visar ängsskallra som hos oss är röd pga lång utmagring i ängsmark.
En bra fråga. Jag vet inte om det har forskats något kring det, och svampar är ju vanskliga på det sättet att många av dem ändå varierar mycket i utseende, både på samma växtplats och medan de åldras.
Alla svampar är beroende av näring, och de kan få det genom mykorrhiza med andra växter; saprofytiskt, alltså själva utvinna näring av döda växtdelar; parasitiskt - av levande växter, mikrober eller större djur.
När svamparna tar hjälp av alger, och lever i symbios med dem, kallas de lavar…
God tillgång på näring och vatten ger framförallt fler och större fruktkroppar. Dålig tillgång på ljus påverkar vissa svampar på samma sätt som växter, de kan bli blekare och tanigare.
Det finns nog undantag, men jag tror inte att det är vanligt att den kemiska sammansättningen i marken påverkar en svamps utseende.
Det är snarare så att olika former och arter har utvecklats och anpassats till speciella växtmiljöer, och om det är brist på något i miljön för en viss art, utvecklas inga fruktkroppar, eller bara ett fåtal, och andra arter hittar dit istället.
Men jag har också undrat ibland hur det ligger till, t.ex. när det gäller färgen på smörsoppar. I riktigt näringsfattiga miljöer som igenväxande gruvområden, tycker jag att man ofta ser dem med väldigt bleka hattar (helgula eller bara beige) - bara ett exempel som jag kommer på just nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.