Kan någon snäll person förklara för mig vad som menas med det här:
http://www.nwt.se/article518400.ece
Nu är det dyrare men enligt “rätt” säkra källor så kostade det oss för ca: 10 år sedan 70:- per svensk invånare att ersätta Samerna för de rovdjursrivna renarna !!!??? Många och dyra renar och en helsikes massa rovdjur blir det om man orkar räkna. Skall vi sedan ersätta jägarna oxå, nej fy f-n. Jag läste om rävjakt på jägarförbundets hemsida -citat, Priset på rävpälsar har gått ner kraftigt och det finns inte längre några möjligheter att jaga för ekonomisk vinning. Rävjakten bedrivs därför numera främst i viltvårdande syfte. Jägarna försöker begränsa rovdjurstrycket för att öka den lokala småvilt- och rådjursstammen. slut citat. Vad behövs det mer Rådjur och kaniner? ja inte i sydsverige i alla fall, ja söder om Gävle då. Jag jagar ju inte så det är väl med det som med politiken att - Jag inte fattar ett jota, helt enket för dum!!
Det här låter ju som om vi frilansmusiker inte skulle nöja oss med att ta betalt för de spelningar vi gör utan även kräva bidrag av staten för de gånger vi inte spelar! Jag skulle kunna tänka mig ett par tusen i statligt bidrag för varje kväll jag inte spelar ute! =D
Ska försöka få i hop min tanke om detta, men det blir inte lätt.
Det är skitdyrt att jaga om man har arrenden plus fäll avgift för älg. Vapenskåp kulor kläder m.m.
Trorligen något av det dyraste köttet man kan få. Och med den nedgång av vilt som varit sedan åren på 80-talet så får inte jägaren samma tilldelning av skjutbart vilt som då. Alltså mycket dyrare att jaga per kilo kött. Det börjar likna yrkesfisket som bedrevs på 80-talet då man trodde haven var outömmliga. Skjuter man allt och fel djur så blir det mindre att jaga på. Det där med att klaga på skinn? Har aldrig pratat med en jägare (och jag känner många) som
tagit vara på ett skinn. Skuter dom räven gräver dom i bästa fall ner den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.