0 831 visningar

12 svar

Grentaggsvamp!

svampstaff

22 apr 2009 kl. 22:07

Jodå:) Tog en kvällstripp med gumman och hämtade en av dom tre, grentaggsvamparna, och dom har fina taggar under:)

0

"JAS" Helsingborg

22 apr 2009 kl. 22:55

Kul Svampstaff, inte helt vanlig tydligen men det vet vi ju hur det kan vara med det, om du håller på lite till så är den snart vanlig :)Jag skall kolla efter den oxå!

0

svampstaff

22 apr 2009 kl. 23:11

Ja det var riktigt kul:) första fyndet från östergötland enligt artportalen….

0

klas jaederfeldt

22 apr 2009 kl. 23:21

jättekul å grattis, men tyvärr kan du inte lita på artprtalen, på riksmuseet är det inlagt ett fynd från vad jag tror hette Säby västerskog, inte säker på namnet, men vet att jag hittade den där

0

Grentaggsvamp! (fråga)

Stina i Luddvilka

23 apr 2009 kl. 06:44

Har du svampstaff tänkt äta svampen ?

0

Grentaggsvamp! (fråga)

svampstaff

23 apr 2009 kl. 07:58

Det gör inget Klas:) Klart det hittats fler i länet. ))% av befolkningen vet ju inte vad artportalen är för nåt.
Och jag tänker INTE äta svampen, möjligtvis bjuda svärmor på den.

0

Grentaggsvamp! (fråga2)

Stina i Luddvilka

23 apr 2009 kl. 11:06

Vad har du tänkt att göra med den då?

0

Grentaggsvamp! (fråga2)

svampstaff

23 apr 2009 kl. 23:18

Måste man göra nåt med den?
Jag plockar svamp för nöjes skull:)
Roliga fynd osv. äta kommer i sista hand för mig, svamp är djurmat.Inte människoföda:)

0

Grentaggsvamp! (till slut)

Stina i Luddvilka

24 apr 2009 kl. 07:09

Det var just det jag ville komma fram till. Genom att du har plockat den så kan ingen annan få se den på plats. Att man använder den på något sätt kan vara en motivering till att plocka den. Nu vill jag inte peka ut enbart dig, för du är en av många i detta fall. Vill till slut ge dig en eloge. Dina bilder är intressanta och blir allt bättre. Fortsätt visa upp dina alster. Önskar dig många trevliga upplevelser.

0

Stina i Luddvilka

"JAS" Helsingborg

24 apr 2009 kl. 07:34

Hej på er. Att blocka svamp enbart för att samla in för det egna höga nöjes skull är nog inte vad Svampstaff och några till pysslar med. Insamlandet kan ge viktiga upplysningar som man inte kommer åt genom att bara fota och titta, många sänder sina fynd till olika herbarier m.fl. instanser för dokumentering om när, var, vad och kanske hur. Många av de svampar vi samlar in växer ofta på platser där det inte vistas så hemskt mycket folk och många, de flesta av svamparna har ju inte evigt liv utan som tex. den Grentaggsvampen som Svampstaff plockat är ju i en starkt nedbruten fas och om någon vecka hade den nog varit helt slut. Jag visade min son med några tickor häromdagen, båda dessa var “vandaliserade” av troligen icke svampkunigt folk då det var avbrutna från sitt substrat och slängda på marken och där har man knappast någon glädje av dem så de hamnade i min samling där jag kan visa dem för fler människor än vad som hänt om de legat kvar gömda i ett slysnår i skogen. God morgon på er och ha en bra dag, redan 19+ i solen här:)

0

Stina i Luddvilka (fråga)

Stina i Luddvilka

24 apr 2009 kl. 10:20

“Måste man göra nåt med den?” fick jag som svar. Hur skall jag tyda på annat sätt än vad jag gjorde? Varför tar jag upp detta att plocka bort saker och ting från naturen bara för att det går? Kanske är att är lite i överkant men ändå? Bara för att dokumentera det sista levande ting så tar man död på det. Det kommer ju ändå att dö var det du skrev fast i en annan ordföljd. Jo, du kanske har rätt. Men det finns en orsak att det var just där. Kanske för att det dog just på platsen för att kunna återuppstå vid ett annat tillfälle. Kanske inte har kunskap i ämnet svamp men det är en allmän betraktelse. Har fotograferat en hel del. När jag kommer tillbaka för att se hur det ser ut just vid nästa tillfälle, så har något varit framme och förstört det genom sparka sönder det hela. Det är väl detta som jag blir upprörd över. Har det ett syfte som t ex se närmare på vad det är så kan det finnas en vettig tanke. Men varför plocka med sig hela gruppen? Det hade väl räckt men en del av det? Jag försöker bara lära mig. Får bara mer frågor än svar.

0

Stina i Luddvilka (fråga)

"JAS" Helsingborg

24 apr 2009 kl. 21:56

Lugn och fin Stina! Jag/vi förstår exakt vad du menar, Jag/vi gillar heller inte vandaler och svampsparkare men som jag skrev angående Svampstaffs tilltag så tog han säkert en fruktkropp och lämnade minst 2 kvar. Fleråriga svampar, då i huvudsak tickor bör man nog inte ta om där inte finns ett litet överflöd, jag gör i alla fall inte det och jag tror mig veta att ingen i “familjen”(:)) gör det. Men vi är svampplockare/nördar så det är klart att Golitmusseroner, Kantareller, trumpeter och annant smått och gott åker nog ohämmat rätt ner i korgen och med hem;)Så är det så här att vi tar tillvara på ca. 6-8% av svamp och bär som växer i våra skogar i Sverige så det blir över till alla som orkar och har lust att ränna runt där ute. Ha en bra helg nu och lycka till där ute. Själv har jag hittat en del roliga saker idag:)

0

en bekännelse

klas jaederfeldt

24 apr 2009 kl. 23:39

för en massa år sedan, när jag började med tickor så var jag en “ticksamlare” ville bara ha så många arter som möjligt, sedan släppte det och jag ville bygga upp ett referensherbarium så jag kunde jämföra nyare fynd med gamla (mera nödvändigt blev det när jag skaffade mikroskop) jag blev antagligen lite sedd över axeln som den där ticksamlaren.

till slut tog det vetenskapliga över och de svampar jag samlade in fick lokal och datum och lämmnades in på Riksmuseets svampherbarium.

men jag har aldrig kännt att jag på något sätt förstört naturen med att samla in svamp,

svamporganismen försvinner ju inte. Och de som hade velat se just de svampar som jag samlat in får faktiskt leta rätt på sina egna ställen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone